HIGH COURT OF SOUTH AFRICA

GAUTENG LOCAL DIVISION, JOHANNESBURG

(1)
(2)
{3)

REPORTABLE: Yes
OF INTEREST TO OTHER JUDGES: Yes
REVISED. ,

Case No. 31575/2013

In the matter between:

MONEYWEB (PTY) LIMITED Applicant

and

MEDIA 24 LIMITED First Respondent

FADIA SALIE Second Respondent
JUDGMENT




Introduction

(]

(2]

[3]

[4]

The applicant (“Moneyweb”) and the first respondent (‘Media24”) are both in the
business of publishing articles on the internet. These are not their only activities

but, for purposes of this case, it is not necessary to list their full range.

Moneyweb publishes business, financial and investment news, primarily on the
Internet, but also on other digital platforms. Media24 publishes online magazines
and newspapers, including Fin24, an oniine financial publication. Moneyweb and
Media24 are therefore direct competitors. The second respondent was the editor

of Fin24 at all relevant times.

Moneyweb seeks a declaration that the publication of seven articles by Media24
was uniawful. Moneyweb contends that Media24 infringed its copyright under
the Copyright Act 98 of 1978 (‘the Act"), alternatively that Media24 has engaged
in unlawful competition. It also seeks to interdict the continued publication of the
articles, and a further declaration that Media24 and the second respondent are
liable for the damages suffered by it as a result of the publication of the articles.

All the articles were published under the banner of Fin24.

Moneyweb has not yet quantified its damages claim. It seeks an order that the
extent of its claim be determined in a subsequent enquiry in the event that | hold

the respondents liable to compensate it.




[8]  Seven articles were first published on Moneyweb's website. Although the articles
published under the banner of Fin24 are not word-for-word copies of the articles
published by Moneyweb, it contends that Fin24 unlawfully “copied, appropriated

and/or plagiarised’ its earlier articles.

(6]  The parties filed extensive heads of argument and argued the matter before me

over two days. Three issues appear to be at the centre of this matter:

a. First, there is a dispute concerning the originality of Moneyweb’s articles.
Media24 argues that Moneyweb has failed to prove originality in any of its

articles.

b. Second, if Moneyweb is able to prove originality in any of its articles, the
issue arises as to whether Media24 has reproduced a substantial part of
the relevant article. Media24 admits reproduction of part of the Moneyweb

- articles but denies fhat the reproduction was substantial.

c. Finally, Media24 contends that it is absolved from liability by virtue of the

statutory defences in sections 12(1)(c)(i) and 12(8)(a) of the Act.

Originality

[7] Section 2(1) of the Act provides that certain works, including literary works, shall
be eligible for copyright “if they are original’. The Moneyweb articles clearly fall

within the definition of “/iterary work”., That much is common cause.




[8]

(9]

[10]

There is no definition of “original’ in the Act. What is clear is that creativity is not
required to make a work original. A work is considered to be original “if it has not
been copied from an existing source and if its production required a substantial

(or not trivial) degree of skill, judgment or labour.”

In CCH Canadian Ltd v Law Society of Upper Canada® the Supreme Court of
Canada held that “an original work must be the product of an author’s exercise of
skill and judgment. The exercise of skill and judgment required to produce the
work must not be so trivial that it could be characterized as a purely mechanical
exercise. While creative works will by definition be ‘original” and covered by

copyright, creativity is not required to make a work “original”.”

It is nevertheless possible to achieve originality even where the author of a work
makes use of existing material. Nugent J (as he then was) approved the test to

be applied in such circumstances:®

“... An artistic work is eligible for copyright if it is ‘original’. The following
passage from Copeling Copyright and the Act of 1978 af p 15, which was
cited with approval in Klep Valves (Pty) Ltd v Saunders Valve Co Ltd
[1987] (2) SA 1 (A) at 22H - 23A, conveniently summarises what is meant

by that concept:

' Haupt t/a Soft Copy v Brewers Marketing Intelligence (Pty) Lid 2006 (4) SA 458 (SCA) at 473A-B, par

35

® CCH Canadian Ltd v Law Society of Upper Canada [2004] 1 SCR 339 at par 25 (2004 SCC 13 (Caniii)),
cited with approval in Haupt (above) at 473B-C, par 35
* Pyromet (Ply) Ltd v Bateman Project Holdings Ltd 2000 BIP 355 {W) at 357-358




[11]

To be original a work need not be the vehicle for new or inventive
thought. Nor is it necessary that such thoughts as the work may contain
be expressed in a form which is novel or without precedent. ‘Originality’,
for the purposes of copyright, refers not to originality of either thought or
the expression of thought, but to original skill or labour in execution. All
that is required is that the work should emanate from the author himself,

and not be copied ...

The requirement that the work should emanate from the author himself
and not be copied must not be interpreted as meaning that a work will be
regarded as original only where it is made without reference to existing
subject-matter. Indeed, were this so the great majority of works would be
denied the benefit of copyright protection. It is perfectly possible for an
author to make use of existing material and still achieve originality in
respect of the work which he produces. In that event the work must be
more than simply a sfavish copy; it must in some measure be due to the
application of the author's own skill or labour. Precisely how much skill or
fabour he need contribute is difficult to say for much will depend upon the

facts of each particular case.”

There was some dispute before me as to whether the “sweat of the brow” test is
part of our law. Mr Puckrin SC, who appeared on behalf of the respondents with
Mr Spottiswoode, submitted that “pure industriousness or ‘sweat of the brow’ is
not (or at least no longer)} the test for originality. ... This is not to say that ‘actual
time and effort’ expended by the author is of no consideration (it remains a

material factor to consider)... ” He relied for these submission on the decisions

5




in Haupt, CCH Canadian and Waylite Diary CC v First National Bank Ltd 1995

(1) SA 645 (SCA) at 649i.

[12] Mr Ginsburg SC, who appeared on behalf of Moneyweb with Mr Budlender and

Mr Marriott, insisted that “sweat of the brow” is still the test in our law.
[13]  In Haupt, having quoted from CCH Canadian at its par 25,* Streicher JA noted:’

“It should be noted that no mention is made of labour. In para 24 it is said
(tthe “sweat of the brow” approach to originality is too low a standard’. In
this regard the Canadian law differs from our law and the law of the United
Kingdom, as also the Australian law. See Waylite Diary CC v First
National Bank Ltd 7995 (1) SA 645 (A) at 652G - 653C and, in respect of
the Australian law, Ricketson The Law of Intellectual Property: Copyrighf,
Designs and Confidential Information at paras 7.35 and 7.60, where it is
said:  ‘(hf | the expression in question represents the independent
application of knowledge, judgment, skill or labour on the part of the
author, this will be sufficient for the statutory requirement (of originality).’
Whether we should, in due course, follow the Canadian approach need

not be decided now."

4 Haupt (above) at 473B-C, par 35

3 Haupt (above) at 473, footnote 9. | note, however, that the dicta in Waylite Diary, concerning originality,
are obiter. at 653C-D Harms JA declined to consider whether the appointment pages were original, it
being unnecessary in view of his finding that the appellant had failed to establish that the pages were
either artistic or literary works for purposes of the Act.




[14] In Waylite Diary CC v First National Bank Ltd, a case concerning the subsistence

of copyright in the pages of a diary, Harms JA wrote:®

“... While it is true that the actual time and effort expended by the author is
a material factor to consider in determining originality, it remains a value

judgment whether that time and effort produces something original.”

[15] It seems to me that the expression “sweat of the brow” is imprecise and capable
of being misunderstood. A court will only be able to determine originality after it
has weighed up all relevant considerations and made a value judgment. Our law
still regards the time and effort spent by the author as a material consideration in
determining originality. But the time and effort spent must involve more than a
mechanical, or slavish, copying of the existing material. In other words, there
must be sufficient application of the author's mind to produce a work that can be
judged to be “original’. “Where a work embodies existing subject matter the court
must decide whether its author has expended sufficient skill and labour to justify

a claim that the work is original.”’

[16] It should also be noted that a determination of originality applies to the work as a

whole, and not to select parts: “Under the Act the inquiry is whether the ‘work’ ...

was original. The inquiry is not whether its parts are original.”®

® Waylite Diary CC v First National Bank Ltd 1995 (1)-SA 645 (A) at 649l
" Dean: Handbook of South African Copyright Law (30 September 2015}, at 1-22, par 3.3.1
8 Biotech Laboratories (Pty} Lid v Beecham Group Plc 2002 (4) SA 249 (SCA) at 257H, par [8]




[17]

| turn to consider whether Moneyweb has established that the articles, in respect
of which it claims copyright protection, are original. Moneyweb correctly accepts

that it bears the onus of proving originality.

The first article: “Annual packages for MPs may reach well gver R1m"

(18]

| shall refer to this article as Moneyweb 1. It was published on 25 July 2012 at
5:53pm and was written by Ms Kim Cloete, a freelance contributor contracted to
Moneyweb to write articles for publication on its website. As with all the other
Moneyweb articles, Media24 does not dispute that the author of the article is a
“qualified person” in terms of section 3(1)(a) of the Act, that Moneyweb too is a
“qualified person”, in terms of section 3(1)(b) of the Act, and that Moneyweb is
the owner of the literary work. The article is set out below. The underlining is my

own, intended to mark the parts that were reproduced in the related Fin24 article.

Annual packages for MPs may reach well over R1m
Updated: Now with a table of the proposed salaries.

CAPE TOWN — Members of Parliament may soon be earning a basic salary of nearly
R900 000 a year if the President accepts the 5.5% salary increase that's been
recommended for them.

The proposed annual salary for MPs of R889 383, is apart from a range of perks
including S & T, numerous flights, pension, medical aid and virtuatly free accommodation
in Cape Town when Parliament is in session,

The recommended salary increase for all public office bearers — from the president to
munigipal councilors — was announced by the Independent Commission for the
Remuneration of Public Office Bearers, at a media briefing in Cape Town.

President Jacob Zuma will consider the recommendations by the commission, headed by
Judge Willie Seriti. In the past, the president has adjusted the proposed increases,
although last year, he followed through with the commission’s recommended 5%
increase.

In terms of the 5.5% raise for 2012/20Q13, the president's salary could increase from R2’
485 839 to R2 6822 561.




The Deputy President, the Chief Justice, the Speaker of the National Ass.embly and the
Chairperson of the National Council of Provinces could each earn a basic salary of
slightly over R2.3m.

The proposed increase would hike the salaries of ministers to just over the R2m mark,
with deputy ministers earning around R1.6m a year.

The recommendations could lead to premiers earning R1.888m a year, with mayors
earning slightly over R1m a year. Salaries of judges would range between R1.8m for a
Constitutional Court judge to R1.45m for a judge in the High Court.

The commission said it had taken a basket of factors into account, including trends in the
consumer price index (CP!), national market trends in the private and public sector and
affordability. Seriti said ‘relevant stakeholders’ had been consulted, aithough this did not
include civil society.

Commissioners consulted with the Ministers of Finance, Justice and Public Service and
Administration before making their recommendations.

“The minister of finance has differed with our recommendations in previous years, but this
year we received a positive response from all ministers, including the minister of finance,”
Seriti said, adding that Gordhan's views play a role "although he does not dictate to us.”

Schedule 1 [figures and headings cmitted]
Schedule 2 [figures and headings omitted]

Past recommendations and the president's determinations had also been noted, together
with economic conditions in South Africa.

Seriti said he wouldn’t be surprised It the 5.5% increase was contested by magistrates,
who objected to the 5% recommendation last year. Magistrates have taken legal action
against the commission and the president based on last year's 5% increase.

"Magistrates were unhappy with our decision last year they feel they're entitled to a
higher increase. The chances are very high that they could challenge us again this year,”
said Seritt.

The recommended 5.5% increase would potentially push the annual salaries of ordinary
magistrates up to R708 000, with senior magistrates touching nearly R779 000 and
regional and chief magistrates earning R944 000 a year.

The other group of public officials that the commission is concerned about are local
councilors. A 5.5% increase would take them to an annual salary of R400 000.

Seriti said municipal councilors were sometime the target of derision. The homes of
several councilors have been torched during service delivery strikes "yet we've
discovered they have no insurance cover,” he said.

“The remuneration of local councilors needs to be locked at in its entirety.”

The basic salary increases for members of parliament may not sit well with ordinary
South Africans, aware of the gulf between rich and poor in South Africa and the
perception by many people that their MPS are not delivering value for money.

The commission doesn't deal with the perks which boost the pay packages of MPs in
particular.




[19]

[20]

Questioned about whether the commission should be looking at all the perks before
making recommendations on basic salaries, Seriti said it was outside the legal framework
he was operating in.

“The Act is silent on who is to implement that”

The commission chairperson said his team had been investigating the possibility of
introducing performance-based increases instead of an across-the-board increase.

“We're investigating whether to move away from a ‘one size fits all’ policy,” he told
Moneyweb.

Seriti said a project on performance-based remuneration had been stalled due to budget
constraints, but not before getting ‘tentative views’ from other countries, including the US
and the UK.

The salaries of chief whips of the ANC and DA would nudge up to nearly R1.3m, with
chairpersons of committees earning around R1.1m a year.

The commission said the 5.5% suggested increase was in line with Gordhan’s comments
during his annual budget speech calling tor moderation in annual salary increases.

Questioned about when the salary increases could be approved by the President, Seriti
quipped: “Your guess is as good as mine, although it's usually 2 to 3 months after our
determination.”

Ms Cloete wrote Moneyweb 1 after she had attended and participated in a press
conference in Parliament. At the conference she took notes and asked questions
of delegates. About the article, she says that it “is an original work and required
my independent effort, skill and expertise to write." Having written it, she emailed

it to Moneyweb’s editor who made certain adjustments before it was published.

Mr Puckrin submitted that this evidence is not sufficient to prove originality. He
argued that it was incumbent on Moneyweb to put up further evidence, such as
Ms Cloete's notes of the press conference and an explanation from her as to how

she went about constructing the article.

10




[21] In Jacana Education (Pty) Ltd v Frandsen Publishers (Pty) Ltd® Schutz JA noted
that “... the existence of prior material tends also to limit the scope for originality
and to require more exacting proof of its existence than is the case with truly

original works.”

[22] The court a quo in Pyromet (Pty) Ltd v Bateman Project Holdings Ltd held that
the evidence in that case was not sufficient to prove originality.'® For Goldstein

J, the evidence of Mr Sidorski created more questions than answers:

“The applicant alleges that it is the proprietor of the copyright in the
drawings referred to in paragraphs 2 and 4 of the draft forder]. There are
240 of such drawings attached to the affidavit of Mr Eugenius Daniel
Sidorski which affidavit is itself an annexure to the founding affidavit
Sidorski states that as the applicant’s supervising engineer he supervised
the making of each of the drawings. He identifies each of the
draftspersons concerned and gives the dates on which each of the
drawings were made. He says that he ‘personally witnessed each person
making the drawings listed, at the Applicant’s premises in Johannesburg

(where) each drawing was made under (his) supervision'""!

® Jacana Education (Pty) Ltd v Frandsen Publishers {Pty) Lid 1998 (2} SA 985 (SCA) at 969E; See also

Biotech Laboratories {(above) at 257G, .par [7]
10 1 Pyromet (Pty) Ltd v Bateman Project Holdings Ltd 899 JOC (W)
" Pyromet (Pty) Lid v Bateman Project Holdings Ltd 699 JOC (W) at 702C-E

11




“Sidorski’s affidavit ends with paragraph 8 which reads: ‘Each drawing
was original in that it was the product of each author's personal skill,

knowledge and fabour and was not copied from any other drawing’.”"?

‘... I find the statement in paragraph 8 very cryptic and bald. The
drawings contain considerable detail. | find it difficult to believe that each
is the product of the personal skill, knowledge and labour of the author. |
find it difficult to believe too that none was copied from any other drawing.
Certainly Sidorski fails to explain how each of the authors was able to
produce his or her drawing in vacuo without reference to any other
drawing. In my view there must overwhelmingly on the probabilities have
been copying involved in the production of at least portions of the
drawings. The problem created for the app!ican.t's case, insofar as it relies
on copyright, is that my conclusion, that there must have been some
copying, makes it impossible for me to find which portions of the 240

drawings are the subject of copyright and which are not. ...""

[23] Nugent J took a different view of the evidence, finding that it was “not affogether
clear what caused the learned judge to conclude that Mr Sidorski’s evidence was

improbable.”'* Nugent J continued:'®

12 pyromet (Ply) Ltd v Bateman Project Holdings Ltd 639 JOC (W) at 702E

* Pyromet (Ply) Ltd v Bateman Project Holdings Lid 699 JOC (W) at 702G - 703A

' Pyromet (Pty) Ltd v Bateman Project Holdings Lid 2000 BIP 355 (W) at 359

' pyromet (Pty) Ltd v Bateman Project Holdings Ltd 2000 BIP 355 (W) at 359 - 360 (my underlining)

12




“However, the submissions made on behalf of the respondents were
directed to a different point. It was submitted, as | understood it, that the
allegations made by Mr Sidorski did not constitute evidence at all, and

were no more than conclusions, unsupported by established facts. ..."

“Where existing material has been used to create the relevant work, there

may well be cases in which detailed evidence will be required as to the

manner in which the work was created to show that, notwithstanding use

being made of an existing work, the nature and extent of the author's

contribution was such as fo constitute more than mere copying.

Furthermore, the author might, in such circumstance, be the only person
with sufficiently detailed knowledge of what has been done in order to
establish that his contribution was original. However, in my view, there
can be no rule of thumb in that regard, for each case will necessarily

depend upon its own facts.”

“In the present case there is no suggestion in the evidence that the
authors merely transposed, or even had reference to, existing works in the

course of creating the drawings. ..."

“ .. | do not agree that [Mr Sidorski's] allegations amount to no more than
conclusions. He said that he observed the authors producing the
drawings by the application of their ‘personal skill ... and labour’, and
without copying from any other drawing. Those, in my view, are

observable facts, which, if they are correct, support his conclusion that the

13




[24]

[25]

drawings were original. | do not think the appellant was required to go

further in the absence of any proper challenge to those allegations.”

in my view, this is a case in which more evidence was required to establish that
Moneyweb 1 is an original work. It is common cause that the article is based on
the information that was made available at the press conference. | do not know
how much of the article is Ms Cloete’s own work or simply a repetition of what
was said in her presence or contained in a written press release. Simply put, |

am not able to discern the nature and extent of her contribution.

Her statement that the “article is an original work and required [her] independent
effort, skill and expertise to write” is indeed no more than a conclusion. | have no
basis from which to assess her independent effort, skill and expertise. The fact
that she attended the press conference, took notes and asked questions does
not mean that the article is not a mechanical repetition of existing material. How
does the article compare against the material on which it is based? Unlike Mr
Sidorski's allegations, Ms Cloete's statement on originality contains no factual
allegations that could support the conclusion it reaches. Accordingly, | find that

Moneyweb has not established that Moneyweb 1 is an original work.

The second article: “Group Five hits rock bottom”

[26]

| shall refer to this article as Moneyweb 2. It was published on 13 August 2012 at
5:08pm and was written by Ms Sasha Planting, a freelance contributor contracted

to Moneyweb to write articles for pubiicatidn on its website. The article is set out

14




below, with the underlining of those parts that were reproduced in the related

Fin24 article.

Group Five hits rock bottom

But earning expected to rally with construction materials business.

CAPE TOWN - Construction and engineering firm, Group Five, has hit rock bottom but
expects to improve within the next year.

This is according to CEQ Mike Upton, who noted an uptick in construction orders
combined with some tough cost cutting and reorganising of the business, will position the
group for a return to earnings profitability in 2013.

Revenues remained flat at R8.8bn, but headline earnings per share fell by 64.4%.

The biggest reason for the loss was contract losses in the Middle East — where cash
strapped clients are finding any excuse not to settle their debts. In addition, impairments
from preciously discontinued operations in India and impairments of assets in the
construction materials businesses, which are being sold off, caused further losses.

While the losses from the Middle East were bigger than expected, the group has no plans
to exit that market. The aim is to cut its losses and settle payment disputes now, rather
than let the situation drag out, Upton says. The group will then lie low — so to speak —
until market conditions improve there,

- Light In the tunnel

This is the last year of pain when it comes to the construction materials business. Two
businesses in this division have been sold and the remainder wili be disposed of before
the calendar year is out. Upton estimates over R1bn worth of shareholder value was
destroyed through acquisitions bought at the height of the construction cycle.

Meanwhile Africa is where the action is. The group has won business in East and West
Africa, particularly in the power and energy sectors where it has won 13 new mining
projects and three power plants.

Chinese contractors are a very and reat threat. “There are upwards of 70 Chinese
construction companies across the bigger markets.” However Upton notes that Group
Five doss not come head to head with these companies too often, “They usually win their
business at a government to government level.” When it comes to direct head to head
tenders, Group Five has the benefit of a strong track record. “We have built up a good
name for ourselves, particularly is the mining sector.”

Infrastructure orders in SA are still slow in coming, and have also curbed revenue growth.
But Upton believes this in changing. "Infrastructure development [or the lack of it] in SA
has become a hot potato and there is now real political pressure to get projects moving.”
He adds that while the planning is taking place, construction companies will not see the
orders for another 12 to 18 months.

Along with its peers, Group Five has had a torrid three years, after the boom years of the
2000s. However many analysts are tipping the sector for growth, arguing that the only
way is up.

15




(27]

[28]

[29]

Question marks

But Vestact equities analyst Byron Lotter remains cautious. While the sector has good
fundamentals and appears to be turning, there are risks, he says. For one there are big
question marks over government spending. “Government can't even pay current
contractors, where is the money coming from?"

And when the money is available, the competition for projects is fierce and margins are
tight. “In my opinion this is a very cyclical business and it's one where it is difficult for the
individual investor to stomach the troughs.”

OGLO#}J Five shares traded flat on Monday at R22,85, while the construction sector fell
Ms Planting wrote Moneyweb 2 after she had participated in a conference call
during which the CEQ of Group Five, Mr Mike Upton, had spoken to journalists
and analysts following the publication of the company's annual results. Ms
Planting echoes Ms Cloete: “This article is an original work and required my
independent effort, skill and expertise to write.” Having written the article, she
emailed it to Moneyweb’s editor who edited it and wrote the headline before it

was published.

The evidence adduced by Moneyweb in relation to the originality of Moneyweb 2
is even thinner than the evidence relating to Moneyweb 1. Unsurprisingly, it also
suffers from the same deficiencies. | do not know how much of the article is Ms

Planting’s own work nor how much she has simply repeated of Mr Upton's words.

| am not able to discern the nature and extent of her contribution. | do not know
to what extent Moneyweb 2 differs, if at all, from the existing material on which it
is based. Her statement that the “article is an original work and required [her]
independent effort, skill and expertise fo write” is factually bare. Accordingly, |

find that Moneyweb has not established that Moneyweb 2 is an original work.

i6




The third article: “McDonald’s plans to launch McKitchen'

[30]

| shall refer to this article as Moneyweb 3. It was published on 26 August 2012 at
11:12pm and was written b'y Ms Eleanor Seggie, an employee of Moneyweb. |
have set out the article below and underlined those parts that were reproduced in

the related Fin24 article.

McDonald's plans to launch McKitchen

The fast-food outlet is looking at innovative ways to keep your plate fuit of its food.

JOHANNESBURG - “It's a very difficult market to enter right now. Whoever wants to
enter this market needs to come In with vision and heaps of cash, a full commitment and
a long-term plan. If you're not going to come in with that you're not going to survive,” says
Greg Solomon, McDonald's South Africa MD.

He was leading journalists on a recent media tour of the Woodmead restaurant.

McDonald’s takes long-term positions on people (16 years), initiatives (eg 24/7 outlets)
and on leases (eg, 20 years). As such, it owns 68%-70% of its property portfolio in SA.

“We continue to invest ... capital into this business, by growing 20-30 new restaurants
every year - that's hundreds of millions of capital spend.” The first McDonald's was
opened in South Africa is November 1995 and in the last 11 years not one has been
closed, although Solomoen says he's eyeing one now as its performance isn't up to
scratch. McDonald's SA plans on opening 18-22 restaurants this year, around the

country.

One of the newbies, in Victory Park, Johannesburg, will debut in the next two months.

Though it was initially referred to as a "McKitchen,” it was later clarified that the Victory
Park branch will be implementing and testing minor changes to the kitchen and service
design, to improve efficiencies. If effective, it may be implemented in other kitchens.
Solomon wouldn't say more, but hinted that it will feature a modified cooking platform and
new innovations to the front counter and beverages.

However, he maintains that McDonalds is a "people’s business” and he aims to make it
into a more renowned training institution. Currently the fast-food outlet spends
approximately R21m a year on training.

Big Mac anyone?

The company's most successful sales product is the Big Mac; although it got off to a slow
stant, it now makes up 25% of its business. Second place {on volume} goes to its
cheeseburger.

Chicken forms just over 30% of the business revenue. The biggest selling chicken
product is the Chicken Foldover — a locally adapted product introduced as part of its

17




‘glocal strategy, along with a beef product called McFeast, and fresh corn, which is
building nice traction as an alternative to fries.

However, it won't steer too much away from its core US brand though - so don't expect
chicken McFeet in the near future.

Breakfast now forms 11% of its revenue and Solomon reveals there may be a lot of menu
innovation in the pipeline over the next two years.

Other significant parts of the business include beverages as well as dessert: Mcflurries
have massive equity — “up there with chicken foldovers and quarter pounders”, says
Scloman.

Over the past few years, the company has introduced a number of firsts: the drive-
through, then breakfast, then 24/7 restaurants and most recently the McCafe with a range
of coffees, teas and frappes.

The newly launched McCafe only forms 4-6% of total turnover as yet. But given its
continually evolving snack, savoury and baked goods menu as well as the massive
investment in very decent coffee makers, this may grow over time.

“We domn’'t want to be a plastic canteen that selis burgers. We are not trying to be a fine
dining restaurant, but a casual, informal eating out experience for a family that offers
great food, in an environment that feels like home with good service,” says Solomon.

The Ramaphosa touch

Businessman Cyril Ramaphosa's company, Shanduka, acquired McDonald's 20-year
master franchise last year to run all McDonald's restaurants in SA - a combination of
franchise and corporate-owned stores.

Solomon explains that Ramaphosa is involved actively at a high level — he understands
the detail but lets Soloman run the business.

In response to a Moneyweb question on what Ramaphosa has brought to the table as
yet, Solomon emphasises that Ramaphosa is not going to change the brand and that he
brings leadership, vision, accelerated growth, as well as the capital and resources to
prompt growth. Also the merger allows for a local, independent and accountable view on
investments where they are responsible for their own return and not dictated to by the
New York stock exchange.

Tough times

This year will be tough, continuing on to Q1 and Q2 next year, after which there will be a
slight upturn in mid-2013, warns Solomon, adding that the company is preparing to
maximise on the latter.

During its 17-year tenure in SA, the company has weathered a number of economic
downturns. He says it expected hard times in 2011 and 2012 and prepared for them.,
Philosophically he says: "If you're not resilient enough to weather the storm, you probably
need to get out of this line."

lts best year in terms of organic growth, for its first 15 years at least, was 2010 - possibly
due to the World Cup. Although the past three years have been the best ever, organic
growth has slowed down and the company is experiencing "really tough backdoor
profitability pressures that are hitting the business.”

18




[31]

[32]

[33]

[34]

"In the highly competitive informal eating-out sector, where companies are fighting for
market share, people need to understand their business’s [evolution] over the past five
years ... and have ws:on intelligence, stability and brevity to see where they want to be
in the next five years,” he advises.
Ms Seggie wrote Moneyweb 3 after she and two other journalists from other
media groups had attended a media visit at McDonald's Woodmead restaurant.

Moneyweb’s editor then edited it and wrote the headline before it was published.

Ms Seggie states that, in terms of her contract of employment with Moneyweb,
she wrote Moneyweb 3, other articles and various headlines. She adds: “These
articles and headlines are original works and required my independent effort, skill

and expertise to write.”

Moneyweb has not adduced any further evidence relating to the manner in which
Ms Seggie went about writing Moneyweb 3. | do not know who hosted the media
visit on behalf of McDonald's; whether the presentation was only oral; whether
there was a written press statement issued as well; whether Ms Seggie took
notes:; and to what extent Moneyweb 3 differs from the presentation given. Even
if | were to assume from the content of the article that Mr Greg Solomon hosted

the media visit, the other questions remain unanswered.

As with the previous articles, | do not know how much of Moneyweb 3 is Ms
Seggie’s own work nor how much she has simply repeated of the presentation at

the media visit.

19




[35]

| am not able to discern the nature and extent of her contribution to the article. |
do not know to what extent‘ Moneyweb 3 differs, if it differs at all, from the existing
material on which it is based. Her statement that the “article is an original work
and required [her] independent effort, skill and expertise to write” has become a
mantra to be recited by all the authors of the Moneyweb articles. But it adds
nothing because it simply concludes without providing the facts on which it is
based. Accordingly, | find that Moneyweb has not established that Moneyweb 3

is an original work.

The fourth article; “Hout Bay castle sold for R23m”

[36]

[37]

| shall refer to this article as Moneyweb 4. It was published on 14 September
2012 at 5:42pm and was written by the late Ms Michel Schnehage, a property
journalist who was contracted to Moneyweb to write articles for publication on its

website. There is understandably no direct evidence from Ms Schnehage.

| have set out the article below and underlined those parts that were reproduced

in the related Fin24 article.

Hout Bay castle soid for R23m

Furniture and trimmings included in the deal.

JOHANNESBURG - A Russian businessman has bought a six-storey castle (pictured)
nestled in the Karbonkelberg on the outskirts of Hout Bay in the Western Cape for R23m.

The castle is situated high up against the mountain and overloogks the bay and Hout Bay
beach.

Sotheby’s International Realty's Nina Smith says the castie was run as a guesthouse for
several years and was gnce owned by a foreign company.

20




[38]

[39]

it was originally built by Cape Town businessman Reynier Fritz who began the project in
1986 and completed it in 1998, using small facebrick which gives it an antique feel. “Over
12 years it just evolved. As he (Fritz) got money, he would build another wing.”

The majestic structure is a replica of the Schloss Lichtenstein castle in southern Germany
which is perched on a cliff located near Honau in the Swabian Alb, Baden-Wirrtemberg.
The current castle was constructed between 1840 and 1842,

The Hout Bay castle is about ten minutes from the Hout Bay village and is accessible
only by private road and helicopter.

Smith said the castle blended into the Karbonkelberg with its unique architecture and
structure. “It was love at first sign for the owner,” said Smith, adding that the new owner
had purchased it for private use.

During its years as a bed and breakfast it was extremely popular among overseas visitors
to the Cape and was also a sought-after venue for weddings and conferences, with a
banqueting hall able to accommodate up to 200 people.

The castle is situated on 8500m? of terraced land with a natural waterfall and swimming
pool.

The main hall is on ground level with vauited ceilings, stained-glass windows and a
fireplace including a dining area with a table able to seat 24 guests.

The castle also has 13 en-suite bedrooms on different levels with a library, biliard room
and bar.

Although Moneyweb could get no direct evidence from Ms Schnehage, it has put
up more evidence in relation to Moneyweb 4 than in relation to the three previous
articles. It is undisputed that the source of the article was a press release issued
by Sotheby’s International on 13 September 2012, the day before the article was
published, a copy of which has been put up. Ms Schnehage also interviewed Ms
Nina Smith of Sotheby’s and sourced additional material. Ms Seggie wrote the

headline and sub-headline, and also edited the article.

Although Moneyweb 4 contains more information than the press release, the
difference is insubstantial. Indeed, it is quite trivial. The article is largely a copy

of the press release. In my view, Ms Schnehage has not contributed enough to

21




produce an original work. Accordingly, | find that Moneyweb has not established

that Moneyweb 4 is an original work.

The fifth article: “Angloplats’ Griffith responds to Shabangu outburst’

[40]

| shall refer to this article as Moneyweb 5. It was published on 16 January 2013
at 9:40am and was written by Mr Ryk Van Niekerk, the editor of Moneyweb and
the deponent to its founding affidavit. | have set out the article below, with the

underlining of those parts that were reproduced in the related Fin24 article.

Angloplats’ Griffith responds to Shabangu outburst

Cites JSE requlations ruling sensitive information limiting open discussion before
announcement.

JSE regulations ruling sensitive information and an apparent difference on opinion
between the Department of Mineral Resources (DMR) and Anglo Platinum may shake
the seemingly precarious relationship between government and the mining sector even
further.

Ampiats' share price took a beating on Wednesday, falling by 5.95% by 11h13. Parent
company Anglo American's price is down 3.2%.

Following the public outburst from Susan Shabangu of the DMR in reaction to Amplats'
restructuring plans, Amplats CEQ Chris Griffith responded that there was indeed a public
process, but that JSE requlations governing sensitive information prevented a totally
transparent discussion with all_ stakeholders.

Shabungu accused Amplats of being irresponsible, that it acted in bad faith and
questioned the company's motives. Griffith said during the SAFM Market Update with
Moneyweb on Tuesday night that he will not get involved with a public spat with the

“Clearly the minister is unhappy about a number of things, and I'm going to need to go
back to the minister and sit down with her and work through the concerns that she may
have."

However, Griffith added that due fo the regulations regarding sensitive information the
company could not discuss its plans openly with all stakeholders. "I think we would argue
that, given the narrow range that we have to consult, whilst we are developing our plans
before it becomes public and before we get obliged in terms of the Securities Exchange
to make all of that information public ... we were not in a position to talk about some of
our future plans with every person. Even the nature of that conversation with government
we've got to be careful about.”

22




Griffith said the platinum industry has been under severe financial pressure for a number
of years. “We have continuously engaged with all stakeholders, including different levels
of government. In addition to that, the level of unsustainability of this business reached a
peak, you'li recall, in 2010 when Anglo American Platinum had to go back to its
shareholders after reaching a debt of R20bn, to say to shareholders, look, we need a
rights issue, we need you to reinvest and then raise R12.5bn. | think that was the first
indication of the kind of difficuity that the industry was under.”

Griffith said Anglo American announced the review of the platinum operations at the
beginning of 2012. This coincided with an industry analysis by the platinum industry task
team to talk about structural changes in the sector. “So this is likely to be a difficult
period. | don't think anyone expected either government or unions or ourselves or civil
society to say it's a good idea that we have retrenchments.”

"But the fact is that if we don’t do something about the company eventually 60 000 people
in the company will have no employment. We seek to work with our stakeholders. If some
of our stakeholders are feeling uncomfortable about that we need to sit down with them
and work through that. And if there are difficuities we need to patch those up.”

Peter Major from Cadiz Asset management commented that it would be hard to make
everyone happy. “All industries have gone through this — computer, airlines, and definitely
automobiles. And so this is a natural part of capitalism.”

He even speculated tongue in cheek that there might be room for nationalisation.
"There's going to be four shafts available and they said they are going to be looking for a
buyer for Union section. How open is government to that?”

Major added that it would be difficult for other stakeholders to influence the
implementation of the plan.” Anglos have put a lot of work in this and they have thought
of all the alternatives. What makes it a little bit sad is it's too hard for the other role-
players to completely change. You've had 10 years of double and triple the inflationary
cost increases on the platinum mines. That is really entrenched. It's in the DNA of
everybody's system — government, labour and the company. And so | think it's a little too
late for the employees to say OK, we'll bend now. Or for government to say we'll do
anything you need just don't close those shafts.”

Earlier Shabangu said she was very disappointed by Anglo Platinum’s announcement, as
the company did not engage the department. "They made the announcement before
engaging us. | must indicate that Anglo Platinum contacted us last week on Tuesday and
requested a meeting. They wanted to meet today (Tuesday). Then yesterday (Monday)
they said they wanted to meet yesterday, as if | am waiting for them while | am doing
other work. | really feel that they are undermining the relationship between us and them.”

Shabangu said Anglo Platinum’s announcement creates more uncertainty among foreign
investors.. “In the past we would talk and engage about issues before we go public. In
this case Anglo Platinum was unilateral. They said last year that they will engage on the
issues, but they only gave us seven days. It is bad faith ... Anglo has operated in SA for
many years. What is their agenda and intention to behave in this fashion?”

This follows Amplats’ announcement that it plans to close four shafts in the Rustenburg
area and sell its Union mine. These plans are all the result of a review of its operations
undertaken by its parent Anglo American in a bid to return the company te long-term
profitability and are expected to affect as many as 14,000 jobs, 13,000 of which will be in
the Rustenburg area.

These steps would deliver R3.8bn in cost savings by 2015.

23




(41]

[42]

[43]

[44]

Mr Van Niekerk wrote Moneyweb § based on an interview done by a Moneyweb
journalist, Mr Hilton Tarrant, with Mr Chris Griffith, the Chief Executive Officer of
Amplats. The interview had aired on 15 January 2013 on the radio programme

SAfm Market Update.

The interview was recorded and transcribed by Moneyweb. Mr Van Niekerk
used the transcript of the sound recording to source quotes from Mr Griffith. Ms
Seggie then edited the article and wrote the headline and sub-headline before it

was published.

Mr Van Niekerk explains how he went about constructing Moneyweb 5. He says
that he listened to the sound recording and went through the entire interview to
extract the most salient quotes. He describes the interview as “in-depth” but
does not indicate the length of the interview or fhe transcript. He does say that
he sought to “extract the most salient quotes”, implying that he applied his mind

and excluded that which he did not need for purposes of his article.

In my view, Mr Van Niekerk applied his mind to the transcript and sought to write
an article that captured the essence of the interview with Mr Griffith. Mr Puckrin
submitted that Moneyweb ought to have produced the transcript in evidence. |
do not agree. Just as Mr Sidorski was able to testify to what he saw, so too can
Mr Van Niekerk. His evidence that he read the entire transcript and selected

what he believed to be the most salient quotes stands uncontested. | note too

24




[45]

that, although Moneyweb 5 is focused on the interview with Mr Griffith, it also

contains input from other sources, i.e. Minister Shabangu and Mr Peter Major.

it is clear that Mr Van Niekerk has not slavishly copied from the transcript. In the

circumstances, | am satisfied that Moneyweb has proved that Moneyweb 5 is an

original work.

The sixth article: “Defencex mastermind rallies support’

[46]

| shall refer to this article as Moneyweb 6. It was published on 8 March 2013 at
3:07pm and was written by Mr Malcolm Rees, an employee of Moneyweb who
was responsible for writing articles for publication on its website. | have set out

the article below and underlined those parts that were reproduced in the related

Fin24 article.

Defencex mastermind rallies support

Walker calls for calm and support, following a vaguse, brief explanation.

Over a thousand ardent supporters of the embattled Defencex scheme flocked to the
Linder Auditorium on the Wits Education campus on Saturday to hear Chris Walker, the
scheme's mastermind, speak.

Those who managed to gain entry to the fully-booked auditorium had paid an alleged R1
000 a ticket to hear Walker's five-minute explanation of exactly what had gone wrong with
his 2%-a-day investment initiative.

Moneyweb was able to gain access to the heavily quarded, members-only event by
purchasing a bootleg ticket outside the entrance to the auditorium (see photos below).

Proceedings began with recitals of hymns and prayers. After music played by a Sowetan
music group, to which members sung and danced, Walker entered the stage to a roar of
support from the crowd.

“You are going to make me cry,” were the opening remarks to a very short speech.

In his address, Walker explained that members’ monies had been frozen and that no
withdrawals from the scheme would be possible “until the investigation is complete.”

25




He explained in the vaguest of terms that the situation had now become “a legal matter”
and that he had appointed a top attorney to represent the company during the
proceedings.

However, he provided members with no explanation of what had led to the current status
of events or made no attempt to justify the legitimacy of the scheme.

“There is nothing more | can say.”
No questions were taken from the crowd.

He did, however, suggest that once the legal proceedings had concluded members would
once again be able to withdraw funds from the scheme.

To this the crowd murmured in support.

Following this very brief explanation, Walker asked members if they were "angry” to
which unanimous agreement was heard.

He then urged that no single party, be it the banks or the media, be blamed for the
situation and that caim and responsible behaviour be maintained by members.

He did urge members not to listen to "rumours” and suggested that Defencex is not a
company but that Net Income Solutions is.

Defencex does not pay tax, he said, but Net Income Solutions does.

| am going through a very difficuit time,” he said, to which sympathetic utterances could
be heard in the crowd. “I need to know that | have your support,” he entreated.

Support was clearly granted.

Walker then guided the crowd through a “visualisation” exercise.

Members where reminded to stay positive and happy with Walker explaining that it is
impossible to have both a positive and negative thought in one’s mind at the same time.

For the purpose of guiding members towards positive thoughts, they were asked to
visualise the construction of the new Net Income Solutions offices in Cape Town.

The exercise ended with members being asked to visualise the time when they couid
again be able withdraw funds from the scheme.

“} love you all," said Walker as he departed to the cheers of the crowd.
As this journalist left the auditorium one of the “experts in happiness,” a member from
Laugh SA, took the microphone to explain the power of joy before spontaneously
releasing ever-intensifying barrages of artificial laughter into the crowd. After some brief
hesitation, members of the crowd could be heard beginning to join in.
[47] Mr Rees wrote Moneyweb 6 after he had attended an event held at the University
of the Witwatersrand. The event was organised so that Mr Chris Walker, the

head of an investment scheme known as Defencex, could address participants in

26




[48]

(49]

[50]

the scheme. It was the first time that Mr Walker had spoken in public about the
scheme. Although the event was open only to participants who had purchased

tickets, Mr Rees managed to gain access by purchasing a ticket for R800.

Mr Rees states that Moneyweb 6 and Moneyweb 7 (below) “are original works
and required my independent effort, skill and expertise to write." Having written
Moneyweb 6, Mr Rees consulted with Ms Seggie and Mr Van Niekerk. Together

they discussed a headline for the article. Ms Seggie wrote the headline.

Although Mr Rees repeats the mantra common to all the confirmatory affidavits, |
am satisfied that the facts adduced over and above the mantra do establish that
Moneyweb 6 is an original work. The Defencex event was not open to the media

and it is therefore unlikely that there would have been a written press release.

Mr Rees could not pose as a journalist. It- is not clear whether he took notes or
recorded and transcribed the proceedings. Although he has not produced his
notes, a recording or a transcript, | am of the view that the structure of the article
demonstrates that Mr Rees applied his mind to what was happening around him
and created an original work that described the event using his own observations

and Mr Walker's words.

27




The seventh article: “Chris Walker breaks the silence”

[51] | shall refer to this article as Moneyweb 7. It was published on 1 July 2013 at
9:58am and was written by Mr Rees. | have set out the article below, with the

underlining of those parts that were reproduced in the related Fin24 article.

Chris Waiker breaks the silence

Defencex mastermind: SARB thinks I'm the biggest criminal in SA.

JOHANNESBURG -~ Chris Walker, the mastermind behind the R800m Defencex scheme
has likened the insurance industry and the banks to Ponzi schemes, while admitting that
his battles with the Reserve Bank {SARB) could never have been won.

He also claims not to have profited from his embattled business and suggests that the
accounts linked to Net-Income-Solutions were frozen to protect the profit seeking
interests of the banks and to allow liquidators and attorneys a slice of the R349m pie.

This was revealed in extensive discussions with Moneyweb which ranged from the new
schemes and training seminars being promoted by Walker, to his views on Defencex.

Despite repeated attempts by Moneyweb to contact Walker he has thus far never spoken
to the media about his controversial scheme or his court battles.

| approached Walker as an interested investor in the network marketing scheme
MyFunLife {MFL).

Walker has been promoting the scheme, which bears a close resemblance to a classical
pyramid scheme, through his blog www.wealth4africa.com.

After registering to join MFL through Wealth4Africa, | received an emali from Walker
inviting me to call should | have any questions.

So | did.
On network marketing

Q: The amounts that MFL suggest can be made are huge, is this offer not a fittle too good
to be true?

Walker: “You have to work hard, it won't just happen if you don't do anything ... if you
want to earn money you are going to have to refer people and grow a team and in that
way it is not too good to be true because it takes a lot of effort.

“Theoretically it is very easy but it is a matter of finding the right people ... it's not ike you
are going to go out there and find hundreds of people immediately because most people

are sceptical and ... think it is too good to be true but it is not because you actually have

to work.

He later added that "I have been doing it {network marketing) for 13 years and | still find it
difficult (to train people) to go out there and create a team that works."

28




“People that join through me usually know what to do ... they are people that know me
and that trust me and that do it full time, some of them have made more money than
me... this is how they make their money."

However, Walker warned that network marketing “is not fun" and he would not advise it
as a business venture for “beginners.”

Q: MFL seems very similar to a pyramid scheme. There seems (o be a fine line between
a pyramid and a Network Marketing Scheme (NMS)?

Walker: “there is no such thing (as a pyramid) ... Clientele life is an SA company that has
been going for years; it works exactly the same way (as a NMS or pyramid) except their
praduct is insurance ... you pay a monthly fee and then you earn down the line from
other people paying insurance.

“To my mind insurance is a scam...they take one person’'s money to pay another person
... the banks are the same, there is no difference.

“But that is just my take on it.”
Q: To me it seems like a pyramid, so if | get in early can | make more money?

Walker: “it does not matter how young the company is. You can go and join a company
that is ten years old and still make money. It is a matter of what you do ... that is why |
am in the business of trying to open help and support centres for my members so that if
they find people to infroduce to the scheme we can show them what to do.”

He added that “the market | deal with is mostly black ... | like to deal with them because
they are not sceptical, they are open and they understand sharing ..."

Q: Did you target the pacrer communiﬁeé because they would be less sceptical?

Walker: "no, no, no. | don't go anywhere and talk to people, | just have a website and
people trust me and if they know me they will join ... | don't specifically deal with poor
pecple.

“It is not about that, | am not interested in trying to convince people to join, it is their
choice ... they go onto the website and they join so it is really up to them.”

On Kipi
Q: | had initially been interested in Kipi, how does that work?

Walker: "With Kipi it is a matter of showing people how to do it ... it works like a stokvel.
Stokvels are legal in SA ... you don't pay to Kipi or to a bank account its people helping
others out.”

Q: Stokvels don't generate profits, is it the same then with Kipi?

Walker: “no you can (make a profit), it depends on if you introduce people and if you want
your dream to be fulfilled it depends how much you put towards it ... it is terrific, it has
been working for years.”

On Defencex

Q: What happened with Defencex, it seems like guys lost a lot of money?

29




Walker: "Well the only reason they have lost money is because the Reserve Bank closed
the bank accounts ... SARB did not like people to be able to make money because they
rely on debt, the banks make money from debt.

"And 200 000 people not doing business with them anymore ... this is about the {lost)
money, it has nothing to do with the system.

“| know the facts: my lawyers know the facts ... (they were concerned that) people were
taking their money out of bank accounts and out of investments,” and that is why they got
involved.

“| am still with the people who made money and [they] understand. The Reserve Bank
closed the banks accounts, they must decide what to do with the money.

“| am not going to win against SARB - that is impossible.”

Q: The scheme was R800m. | read that you had only directed R20m to yourself — that
doesn't seem fike a lot?

Walker: "l didn't take R20m that is a lie, that money was going to be used to buy a brand
new office block — everybody knows that but they still twist the truth around. | am very
angry about that,

“They say | transferred R20m to my personal bank account, 1 did not, that money was
sent to (inaudible) it was a brand new office block that was going to be used as a HQ".

“We paid out R370m; there was still R349m in the bank account. It is just too much
money, they just want their slice. They are going to take millions and millions in fees ...
the liquidators are going to get their fees, the attorneys are going to get their fee. That is
why they are doing it, to get at the money.”

Q: What are the similarities between Defencex and MFL?

Walker: "My business was never an investment in the first place, everybody says it was
an investment, everybody says it was 2% a day but nowhere on my website did | ever
state it was an investment ... people just make up their own things.

“MFL is totally different; it works in a completely different way (to Defencex).”

“Defencex was revenue sharing ... traditional network marketing pays out to up ten levels,
they don't advertise so they take the advertising budget and they give it to the members
... what they do Is take it as a profit and divide by up to ten levels.

“What my business did, was take that profit and divide it by everybody and give them a
small little fraction of that so everybody got a piece of the action. So even if you were not
part of that team you still got a piece of it.

“In MFL only ten people got paid, in my fund everybody got paid, people don't get that,
they don't understand it ... everybody shared in the daily profit, not just a certain number
of people, it was not very much but it was something."

Q: But was that money generated from recruiting new members?

Walker; *No, there was a product, the product was computer training, personal
development and emotional freedorm workshops ... you were buying points to attend the
workshops.

“Those businesses already existed, we were outsourcing, like time share.”

30




[52]

[53]

On the future
Q: What do you think the future holds in terms of the SARB case?

Walker: "l am not going to win the case, it is over. They are not going to let me carry on.
There is just too much money involved. But | knew that four months ago, so | was not
expecting to win."

Q: Are you worried?

Walker: "there is no point in worrying, they will do whatever they want ... luckily | still
have people on my side that understand, those that know me wili understand.

“They may prosecute me but they have to do that to make it seem like | am the bad one
not them... They will telt you that they are trying to protect people but they don’t care
ahout that.

“Anyway, | better not say too much, they listen to all my conversations.

"“They think | am the biggest criminal in SA at the moment."

Walker has not responded to requests to comment on a draft of this article.

However, following those requests he posted the following on his Facebook page:

“We have received some inside information that certain media organizations are paid to
distort the facts (lie) and discredit any system that helps people to earn money to
reduce/eliminate their debts.

Their objective is to keep the masses poor and dependent on the control system.

What is the control system?”

On 30 June 2013 Mr Rees managed to track down Mr Walker and interviewed
him. He posed as a prospective investor and asked many questions. It appears
that Mr Rees was the only one interviewing Mr Walker. He wrote Moneyweb 7
after the interview. Ms Seggie and Mr Van Niekerk edited the article before it
was published. Ms Seggie also wrote the headline after consulting Mr Rees and

Mr Van Niekerk.

Although the bulk of Moneyweb 7 is a transcript of the interview, it is clear that
the transcript has been edited. Words have been omitted in the discretion of the

author and/or his editors. The introductory paragraphs, in Mr Rees's words, set

31




(54]

[55]

the context of the interview and draw his conclusions. In my view, Mr Rees has
contributed more than merely copying the transcript. | am therefore satisfied that

Moneyweb has proved that Moneyweb 7 is an original work.

My conclusion, in summary, is that Moneyweb has discharged its onus of proving
Moneyweb 5, 6 and 7 to be original works. It has failed to establish originality in

respect of Moneyweb 1, 2, 3 and 4,

Before | turn to the issue of substantiality, it is appropriate that | deal with one of
the statutory defences upon which Media24 relies, section 12(8)(a) of the Act. If
the subsection applies to any of the Moneyweb articles, those articles would not
enjoy copyright protection. It would be fruitless then to engage in a determination
as to whether there has been substantial reproduction of an article covered by

section 12(8)(a) of the Act.

Section 12(8)(a) of the Copyright Act

[56]

Section 12(8)(a) of the Act provides: ™

“No copyright shall subsist in official texts of a legislative, administrative or
legal nature, or in official translations of such texts, or in speeches of a
political nature or in speeches delivered in the course of legal

proceedings, or in news of the day that are mere items of press

information.”

' My underlining

32




[57]

(58]

[59]

[60]

The parties did not refer me to any decided case that has considered any aspect

of section 12(8), nor am | aware of any.

The learned author, O H Dean, notes in relation to section 12(8):" “Unlike all the
other exemptions dealt with in the Act, which, as mentioned above, pre-suppose
that copyright subsists in the work being used and that the user has taken a
substantial part of the work (and prima facie has committed an act of copyright

infringement), this exemption goes one step further: it states in_effect that the

types of work concered do not enjoy copyright at all and are indeed in the public

domain. They are thus free for use by all,_in their entirety, without restriction and

without authorisation being required from anyone.”

There are three categories of works covered by section 12(8)(a): official texts and

their transtations, political and legal speeches, and certain news of the day.

In Dean’s opinion, “official texts of a legislative, administrative or legal nature”
include statutes, regulations, court judgments and government notices. | would
add awards and rulings of administrative tribunals, recognising that the list is not
exhaustive. According to Dean: “This makes perfectly good sense since it is in
the public interest that the general public should be easily aware of information
and edicts disseminated by government during the course of carrying out its

basic functions.”™®

17 Dean: Handbook of South African Copyright Law (30 September 2015), at 1-98B to 1-98C, par 9.9.1
gmy underlining)
8 Handbook of South African Copyright Law (above), at 1-98C, par 9.9.2

33




[61]

[62]

[63]

[64]

[68]

But the exemption in section 12(8)(a) is not limited to official texts of a legislative,
administrative or legal nature. It covers also “speeches of a political nature [and]
speeches delivered in the course of legal proceedings’, thus extending to literary
works not produced by government. “Speeches’ in this context means speeches
that have been reduced to nﬁateriai form. This is because section 2(2) of the Act
requires all works eligible for copyright to be reduced to material form. A speech
that has not been reduced to material form is not eligible for copyright, regardless
of the provisions of section 12(8}a). For section 12(8)(a) to have any purpose, it

must refer to works that have been reduced to material form.

In my view, this too makes perfect sense. It is certainly in the public interest that
the general public should be easily aware of political speeches, and arguments in

the course of legal proceedings, all of which are already in the public domain.

That brings me to “news of the day that are mere items of press information”. In
my view, “news of the day” means current news. | can think of no good reason

why the phrase should be limited to a 24-hour news cycle.

However, it is clear from the words used that section 12(8)(a) is not intended to
apply to all “news of the day’, but only to “mere items of press information”. The
subsection certainly does not exempt from copyright protection all current news

articles. Section 12(1)(c)(i) of the Act, dealt with below, regulates that issue.

Mr Ginsburg submitted that the use of the word “mere” further qualified the “items

of press information”. For the reasons set out below, | do not agree.

34




[66]

[67]

[68]

[69]

[70]

According to The Concise Oxford Dictionary of Current English (eighth edition),
the word “mere” is an adjective meaning “that is sole!y'or no more or better than
what is specified’. On this view, the word does not add or take away anything; it

simply underlines that which is specified.

Section 12(8) appears to be derived from Article 2(8) of the Berne Convention,
providing: “The protection of this Convention shall not apply to news of the day or
to miscellaneous facts having the character of mere items of press information.”"

The Berne Convention lays down certain minimum standards of protection that

must be granted to works under copyright in the member countries.?

Article 2(8) of the Convention appears to apply more widely than section 12(8) of
the Act. Put differently, section 12(8) affords greater protection to original works.
Whereas Article 2(8) would exempt all news of the day and miscellaneous facts

having a certain character, section 12(8) exempts only certain news of the day.

There is no issue with the Copyright Act affording greater protection. The Berne

Convention lays down minimum standards.

In my view, the use of the adjective “mere” in Article 2(8) does not add anything
to the class of “miscelfaneous facts’. If the adjective had been omitted, Article

2(8) would still exempt miscellaneous facts having the character of items of press

19 Barne Convention for the Protection of Literary and Artistic Works: South Africa is a signatory and a

member country.
20 11 andbook of South African Copyright Law (above), at 1-166C to 1-166D, par 13.6

35




[71]

{72]

[73]

[74]

information, and nothing more. Similarly, section 12(8) exempts news of the day

consisting of items of press information, and nothing more.

Once again, it should be noted that “news of the day that are mere items of press
information” refers to works that have been reduced to material form. It matters
not whether these are original works: if they are, section 12(8) applies; if they are

not, section 2(1) applies; either way they are not entitled to copyright protection.

What are these “items of press information” that are exempted from copyright
protection? In my view, this includes all information communicated to the media
in material form or subsequently reduced to material form. This would include,
but not be limited to, press statements and press interviews concerning “news of
the day” which journalists, and anyone else, would be free to use, in whole or in

part, without restriction and without authorisation being required from anyone.

Anyone who communicates information to the media intends that information to
be put into the public domain. In my view, itis certainly in the public interest that
the general public be easily aware of information communicated to the media that

is either already in the public domain or soon will be.

In this application, items of press information, communicated in material form or
subsequently reduced to material form would be: the information disclosed at the
press conference attended by Ms Cloete, or given by Mr Upton in the conference

call with Ms Planting and others, or gathered by Ms Seggie during the media visit

36




[75]

[76]

[77]

at McDonald's; the press release issued by Sotheby's; Ms Schnehage’s interview

with Ms Smith; and Mr Tarrant's interview with Mr Griffith.

In all of these instances, the items of information were given to the media with full
knowledge that the information would be put‘ into the public domain. That was not
the case with Mr Walker's address at the University of the Witwatersrand (which
was closed to the media) and Mr Rees's interview with Mr Walker (where he had
posed as a potential investor). In these two cases, there was no expectation that
the information would be given to the press and put into the public domain; they

were therefore not items of press information.

The fundamental issue, however, is whether any of the Moneyweb articles could
be regarded as “news of the day that are mere items of press information”. In my.
view, the answer depends on whether the article is an original work or not. If it is,
then the article will contain more than “mere items of press information” because
the author’s contribution will have constituted more than mere copying. Section
12(8)(a) would not apply. On the other hand, if the Moneyweb article is not an
original work, the article will be no more than a repetition of the “news of the day

that are mere items of press information”. Section 12(8)(a) would then apply.

Accordingly, | find that section 12(8)(a) of the Act does not apply to Moneyweb 5,
6 and 7. Regarding Moneyweb 1, 2, 3 and 4, | have not found that they are not
original works. What | have found is that Moneyweb has not discharged its onus
of proving originality. The onus of proving a defence in terms of section 12(8)(a)

rests on the respondents. In order to discharge this onus, the respondents would

37




o have to prove that Moneyweb 1 2 3 andler 4 contam nothmg more than “mere_
N _rtems of press rnformetron” Thls they have not done in relatlon to any of the four .
artrcles The respondents have therefore not proved that sectaon 12(8)(a) applres o

o oMoneyweb1 2 3and4
Substantia_lig -

S [78} . The |ssue here is whether Med|a24 has reproduced any substantlal part of the =

o artlcles that have been proved to be original works Moneyweb 5, 6and 7.

[79] In Galago Publishers (Ply) Ltd v Erasmus,?' Corbett A (as he then was) set out
the test to be applled in determining whether there has been an rnfnngement of

copyright:

“... [l]t is not necessary for a plaintiff in infringement proceedings to prove

the reproduction of the whole work: it is sufficient if a substantial part of

the work has been reproduced. To ‘reproduce’ within the meaning of the

Act means to copy and in order for there to have been an infringement of
the copyright in an original work it must be shown (i) that there is sufficient
objective similarity between the alleged infringing work and the original
work, or a substantial part thereof, for the former to be properly described,
not ne_cessarily as identical With, but as a reproduction or copy of the

latter; and (i) that the original work was the source from which the alleged

2 Galago Publishers (Pty) Ltd v Erasmus 1989 (1) SA 276 (A)
| 38




infringing work was derived, ie that there is a causal connection between

the original work and the alleged infringing work e

“As to what is meant by the reproduction of a 'substantial part’ of the
plaintiff's work, | would simply refer to what was stated in the Ladbroke

case supra by Lord Reid (at 469).

If he does copy, the question whether he has copied a substantial part

depends much more on the gquality than on the quantity of what he has

taken. One test may be whether the part which_he has taken is novel or

striking, or is merely a common-place arrangement of ordinary words or

well-known data. ..."®

[80] Mr Puckrin submitted that “whatever the amount of Moneyweb's article (in each
case) used by Fin24, it is the originality of the parts used which is re!evant'fo the
inquiry into whether there has or [has] not been any reproduction for purposes of
the infringement inquiry. ..."** n argument, he further submitted that if the part
used by Fin24 had been copied by Moneyweb from another source, then it could
not be said that Fin24 had copied a substantial part. In this regard, Mr Puckrin
relied on two works: Copinger and Skone James on Copyrighf® and The Modern

Law of Copyright and Designs:*®

2 (5alago Publishers (above) at 280B-E (my underlining)

2 Galago Publishers (above) at 285B-C (my underlining)

24 Respondents’ Heads of Argument, par 23 {underlining in the original)

25 sarnett, Davies and Harbottle, Copinger and Skone James on Copyright (‘16“1 edition), at 7-28 and 7-30
2 | addie, Prescott and Vitoria, The Modern Law of Copyright and Designs (4" edition), at p 82

39




[81]

“The quality or importance of what has been taken is much more important
than the quantity. The issue thus depends therefore not just on the
physical amount taken but on its substantial significance or importance to
the copyright work, so that the quality, or importance, of the part is
frequently more significant than the proportion which the borrowed part
bears to the whole. Quality and importance- must therefore be
understood in terms of the features of the work which made it an original
work in the first place. It follows that the quality relevant for the purposes
of substantiality in the case of a literary work refers to the originality of that

which has been copied.”*

“As soon as a situation arises where not all of the work has been copied,
or where imitation is not exact, the court has to decide whether what the
defendant has taken is a ‘substantial part’; and the answer to that question

depends at least in part on the degree of the originality of the part that is

taken.”®

In Express Newspapers Plc. v News (UK) Ltd?® the Chancery Division of the
English High Court, in an application for summary judgment, was required to
adjudicate upon a dispute between two newspapers that had accused each other
of breaching copyright in respect of an article that each had published. Both

articles contained quotations of the words used by the interviewee. In the case:

77 copinger and Skone James on Copyright (16" edition) at 7-30
2 The Modern Law of Copyright and Designs (4" edition) at p 82 (my underlining)
2 £ypress Newspapers Plc. v News (UK) Lid {1990] 1 WLR 1320

40




“  There is no verbatim quotation of the journalist's own words. The
position is different so far as the original article contains quotations of the
actual words used by Mrs Bordes or Miss Ogilvy, as the case may be.
The original article quotes them verbatim. They are then also quoted
verbalim in the pirated article. The only source of the verbatim quotation
of the words of Mrs Bordes and Miss Ogilvy to the pirate reporters were

the quotations contained in the original articles."

[82] Confronted with an application for summary judgment, the court was not willing,
or able, to make final pronouncements. Nevertheless, the court expressed the
view that there could be no copyright in the news. In my view, that is correct. As

the court explained:

“I think, therefore, that it is very improbable that the courts would hold that
a newspaper could, by reason of the law of copyright, obtain a monopoly
on a news story as opposed to copyright in the actual words used by its

reporter in reporting that story. ..."!

[83] The issue for the court was whether the reproduction of the actual words used by

the interviewee, as reported in the original article, could found a claim for breach

% Express Newspapers (above) at 1324E-F
3 Express Newspapers (above) at 1325C

41




of copyright. Relying on Walter v Lane® and Sands & McDougall Proprietary Ltd

v Robinson,™ the court held:

“... Although Miss Ogilvy had approached the reporter, the whole conduct
of the interview and the selection of quotations involved at least as much
(and in my view greater) skill and judgment than merely taking down the
words of a speaker at a public speech. Therefore, in my judgment, in the

absence of any other defence, it has been shown that “Today" does enjoy

reporter's copyright in the words of Miss Ogilvy. It follows that, in the

absence of such defence, by copying those_quotations from “Today'’s”

article, the “Daily Star” has infringed “Today's” copyright. n34

[84] It seems to me that the English position is no different from our own. If a literary
work is eligible for copyright on the basis of originality, then it is the whole work
that is original and not selected parts, even if some of its parts have been copied
from other sources. In my view, the quotations relied upon by Mr Puckrin must
be read in that light, i.e. the “originality of the part that is taken” also applies to

material that has been copied from other sources.™

[85] | therefore do not agree with Mr Puckrin’s submission that if a part used by Fin24
has been copied by Moneyweb from another source, then it cannot be said that

Fin24 has copied a substantial part. In determining whether a substantial part of

32 \Walter v Lane [1990] AC 539

B gands & McDougall Proprietary Ltd v Robinson (1917) 23 CLR 49
¥ Evpress Newspapers (above) at 1326H - 1327A (my underlining)
35 gea also Juta & Co Lid v De Koker 1994 (3) SA (T) at 504D - 505C

A2




(86]

the work has been reproduced, the court must make a value judgment based on
the work as a whole, focusing more on the quality of what has been taken than

on the quantity.

Against this, | turn to consider whether Fin24 has reproduced a substantial part

of Moneyweb 5, 6 and 7.

“Amplats: CEQ cites JSE rules”

[87]

| shall refer to this article as Fin24 5. It was published on 16 January 2013, the
same day that Moneyweb 5 was published, at 4:38pm. Seven hours separated
publication of the two articles. | have set out the article below, underlining those

parts that are sourced from Moneyweb 5:%

Amplats: CEQ cites JSE rules

Johannesburg - Anglo Platinum [JSE:AMS] (Amplats} CEQ Chris Griffith responded to
comments made by Mineral Resources Minister Susan Shabangu on Wednesday, saying
that despite the fact that there was a public process, JSE regulations on sensitive
information prevented a totally transparent discussion with all stakeholders.

Shabangu questioned the miner's decision to "leave government out” of its
announcement that it may retrench some 14 000 jobs.

‘She also called Griffith "arrogant” following an announcement that Amplats planned to

close four shafts in the Rustenburg area and sell its Union mine.

In an interview with Moneyweb, Griffith said he would not be drawn into a public spat
with the minister.

“Clearly the minister is unhappy about a number of things, and I'm going to need to go
back to the minister and sit down with her and work through the concerns that she may
have."

Griffith told the publication that due to the regulations regarding sensitive information, the
company could not discuss its plans openly with all stakeholders.

% The emphasis in bold text is my own.

43




[88]

‘| think we would argue that, given the narrow range that we have to consult, whilst we
are developing our plans before it becomes public we were not in a position to talk about
some of our future plans with every person. Even the nature of the conversation with
aovernment we've got to be careful about.

“We have continuously engaged with all stakeholders, including different levels of
government,” Griffith said in the report.

Anglo American announced at the beginning of 2012 that that it would review platinum
operations.

“So this is likely to be a difficult period. | don't think anyone expected either government
or unions or ourselves or civil society to say it's a good idea that we have retrenchments.

"But the fact is that if we don't do something about the company, eventually 60 000
people in the company will have no employment. We seek to work with our stakeholders.

"If some of our stakeholders are feeling uncomfortable about that, we need to sit down
with them and work through that: And if there are difficulties we need to patch those up,”
he said.

Meanwhile, shocked Amplats workers refused to go underground on Wednesday.

The ANC also responded with anger, calling the miner's decision “cynical and dangerous
in the extreme".

Amplats’ share price fell 6.30% on Wednesday, while parent company Anglo American's
price was down 1.43% on the JSE.

Much of Fin24 5 is a word-for-word copy of Moneyweb 5. In addition, Moneyweb
5 focuses on two main issues: Mr Griffith’s response to Minister Shabangu and
the effect of the JSE regulations on Anglo Platinum's conduct. Both issues, the
core of Moneyweb 5, have been reproduced in Fin24 5. Accordingly, Fin24 has

indeed reproduced a substantial part of Moneyweb 5.

“Defencex boss ralfies support’

[89]

| shall refer to this article as Fin24 6. It was published on 10 March 2013, one

day after Moneyweb 6 was published, at 9:29pm. Thirty hours ‘separated the two

44




articles. | have set out the article below, underlining those parts that are sourced

from Moneyweb 6:%

Defencex boss rallies support

Cape Town — The mastermind behind the Defencex “Ponzi scheme” on Saturday tried to
allay investors' fears at a brief appearance at a Motivational/Feelgood Day (sic) meeting
at Wits University.

Chris Walker, the sole member of the close corporation Defencex, a trading name for Net
income Solutions, told over a thousand "investors” that their money had been frozen and
that no withdrawals from the scheme would be possible “until the investigation is
complete”. reported a Moneyweb reporter who gained access to the closed meeting.

Attendees reportedly paid R1 000 a ticket to hear Walker's five-minute explanation of
exactly what had gone wrong with his 2%-a-day investment initiative.

But it will take more than just facing a handful of investors who invested up to R500m in
the alleged scheme. :

Investors were up in arms when news broke that the bank account of Net income
Solutions had been frozen on February 28. There was R320m in the Standard Bank
account at the time.

According to Gavin Came, chairperson of the Financial intermediary Association of South
Africa, Walker can only soothe investor fears by appearing at the court return date on
March 26.

He said the only institutions authorised to take deposits are banks, collective investment
schemes (unit trusts) and stock broking firms through stock broking accounts.

"“With Defencex, Walker has been taking deposits from the public in breach of the
banking laws. If he can convince the court on March 26 that he is not a bank, the scheme
could be in business again, which is unlikely.”

Defencex promised investors some 2% per day on investments of five-month duration
subject to a complicated points-based assessment system. They could enhance these
returns by earning commission on the amounts invested by people they in turn introduced
to the scheme.

At the end of last month, the Western Cape High Court ordered the bank accounts
connected to the scheme be frozen after the Registrar of Banks applied to the court for
an interim order interdicting Net Income Solutions/Defencex from continuing its deposit-
taking activities.

Thousands of people had bought into the promise of a daily return of 2% on R100
investment. Defencex sells “points” for R100 apiece. These points "earn” 2%,0rR2 a
day for 75 days, at which point they can be withdrawn.

Came said the worrying trend emerging from this is that participation in the scheme had
increasingly been linked to the unsecured borrowing market, where some investors could
even have used their overdrafts to "invest” in the scheme.

37 The emphasis in bold text is my own.

45




Another worry is the level of financial literacy of investors, judging from the posts on
Facebook and Twitter. "It is difficult for the ordinary person to pick up a pyramid or Ponzi
scheme, but financial intermediaries are equipped to do so.

"And extra protection for the investor is that the intermediary can be held liable for
inappropriate advice and be referred to the ombud," said Came.

Defencex’s website redirects to an internet page called recycle4dollars which introduces
visitors to Emotional Freedom Techniques (Meridian tapping).

Further browsing of the site brings up a Financial Opportunity which outlines how
Defencex works and the navigation button Getting Started instructs investors how to
deposit money.

The contact email is a g-mail address,
[Picture]
Instructions on how to deposit money into the schemse. (Defencex website}

Defencex punts itself as an online investment company that allows you to "grow your
profits by learning to compound your daily profits”.

It goes on to encourage clients to "invest their money for cash-flow as opposed to invest
for capital gains. Cash-flow investing is the best because you enjoy your account returns
for a lifetime," the company says.

Although the Defencex website is still there, members have vented their frustration that
they cannot enter the Member login.

"Guys what is hapening with defencex website | cnt login," (sic) one member said on
Facehook.

"does anybody have any new info on what is happening on Defecex. Can't even gst into
the website," (sic) another said.

However, many investors still back Walker and when he asked for it at Saturday's
meeting, support was clearly granted.

Moneyweb reported that Walker said he is going through a difficult time. “| need to
know that | have your support,” which was clearly granted, according to the Moneyweb

report.

Almost 4 000 people also signed an online petition backing Walker.

Meanwhile, the SA Reserve Bank has asked auditors PwC to investigate whether
Defencex, Cycle4Dollars, Net Income Solutions and its director Chris Walker are
contravening the Banks Act, Moneyweb reported.

According to affidavits, large sums of money were deposited into the accounts of Net
Income Solutions, none of which were reinvested by Walker.

According to Moneyweb, Walker, 46, is no stranger to controversy. His previous
scheme, Gold Charity Fund Investments, was reportedly declared an unfair business
practice back in 2002,

Walker was accused of operating a pyramid scheme which abused the name and image
of former president Nelson Mandela.

46




ey

[90]

[91]

[92]

Came warned South Africans against get rich-quick schemes.

“Warning signs that you are dealing with a Ponzi scheme are that the promised returns
offered are way over those achieved in bank deposits, unit trusts and other regulated
savings and investment products,” said Came.

Fin24 took very little quantity from Moneyweb 6. It reproduced the headline, but
used the word “boss” instead of “mastermind’. The first three paragraphs, and
two paragraphs towards the end, of Fin24 6, are also copied from Moneyweb 6.

The remainder of a fairly long and detailed article is not taken from Moneyweb 6.

But what about the quality of what was taken? It is correct, as Moneyweb says,
that the headline and introductory paragraphs of an article are important to retain
the reader's interest in reading the article to completion. However, in my view, it
does not follow, without more, that the headline and introductory paragraphs of

Moneyweb 6 represent, qualitatively, a substantial part of the articie.

The essence of Moneyweb 6 is an undercover report of a closed meeting during
which an elusive character addresses his suppoﬂers.‘ The article is devoted to a
detailed account of what transpired at the meeting. The detail is central to the
article, capturing the atmosphere of the meeting. By contrast, Fin24 6 contains
very little detail of the meeting and is barely descriptive. In my view, Fin24 has

not reproduced a substantial part of Moneyweb 6.

47




“Defencex boss opens up to Moneyweb”

[93] | shall refer to this article as Fin24 7. It was published on 4 July 2013 at 1:33pm,
more than three days after Moneyweb 7. The article is set out below, with those

parts underlined that are sourced from Moneyweb 7:*

Defencex boss opens up to Moneyweb

Johannesburg — “I'm not going to win against the Reserve Bank - that is impossible.”

This is the view of Chris Walker, the mastermind behind the R800m Defencex scheme.

Walker made this statement during an exclusive interview with Moneyweb, which
ranged from the new schemes and training seminars he is promoting to his views on
Defencex.

Defencex is the latest scheme to hit the headlines, after the Western Cape High Court on
February 28 ordered its Standard Bank account to be frozen because of the company's
deposit-taking activities.

in terms of the Banks Act, only banks, collective investment schemes and brokers
through a brokerage account are authorised to take deposits.

Moneyweb earlier reported that the Reserve Bank had asked auditors PwC to
investigate whether Defencex, Cycle4Doliars, Net Income Solutions and Walker were
contravening the Banks Act.

According to affidavits, farge sums of money were deposited into the accounts of Net
Income Solutions, none of which were reinvested by Walker. '

Still no returns on invested amounts

Defencex punted itself as an online investment company that allows you to "grow your
profits by learning to compound your daily profits".

It promised investors about 2% per day on investments of five months' duration, subject
to a complicated points-based assessment system. They could enhance these returns by
garning commission on the amounts invested by people they in turn introduced to the
scheme.

Investors have no clue when they will see any of their money.

The last post on June 25 on the Defencex website stated: "The interim order made on 28
February 2013 was made final and confirmed today. In other words the Registrar of
Banks still has control over the money. So nothing has changed.

mAle still have to wait until the investigation is finalised. We do not know when that will
be."

% The emphasis in bold text is my own.

48




[94]

Analysts said the signs were clear for investors not to buy into a scheme like Defencex.
"Every time a scheme is exposed, people go through something similar to the normal five
phases of loss — disbelief, anger, fear, negotiation, and then a very distant acceptance or
resigning themselves to the loss,” said Daryl Ducasse, investor activist and member of
Merkurius Capital Solutions.

Answering questions on the loss people suffered from investing in Defencex, Walker told
Moneyweb: “The only reason they have lost money is because the Reserve Bank closed
the bank accounts ... Sarb did not like people to be able to make money because they
rely on debt... the banks make money from debt. ‘

“They think | am the biggest criminal in SA at the moment," said Walker.

He likened the insurance industry and the banks to Panzi schemes, while admitting that
his battles with the Reserve Bank could never have been won.

He also claimed not to have profited from his embattled business and suggested that the
accounts linked to Net Income Solutions were frozen to protect the profit-seeking
interests of the banks, and to allow liquidators and attorneys a slice of the R349m pie.

Pyramid scheme accusations

According to Moneyweb, Walker, 46, is no stranger to controversy. His previous
scheme, Gold Charity Fund Investments, was reportedly dectared an unfair business
practice back in 2002.

Walker was accused of operating a pyramid scheme which abused the name and image
of former president Nelson Mandela.

Walker went on to say: “I'm still with the people who made money and [they] understand.

“The Reserve Bank closed the banks accounts... they must decide what fo do With the
money.

"m not going to win_against Sarb - that is impossible.”

Referring to Defencex, he said: "The company was about revenue sharing... traditional
network marketing pays out up to ten levels, they don't advertise so they take the
advertising budget and they give it to the members..."

Ducasse said he doubted whether Defencex members will ever see their money again.

Ein24 7 is headlined "Defencex boss opens up to Moneyweb”. It is an article that
is baéed on Moneyweb's wide-ranging interview with Mr Walker. However, the
article is focused only on one of the issues covered in the interview, Mr Walker's
views on Defencex. On this issue, Fin24 copied certain extracts almost word-for-

word from Moneyweb 7.

49




[95]

(98]

(871

[98]

Fin24 did not reproduce the bulk of Moneyweb 7. It left alone all the other issues
covered in the interview and focused only on Defencex. Even its coverage of
Defencex was selective. Much of the discussion was left out. Quantitatively, its

reproduction was not substantial.

Is the position different when viewed qualitatively? In my view, not. Moneyweb
contends that “... Fin24 has copied verbatim the heart and conclusion of the

Moneyweb article ...". That appears to be an exaggeration.

Moneyweb 7 is headlined “Chris Walker breaks the silence”, the sub-headline is
“Defencex mastermind: SARB thinks I'm the biggest criminal in SA.” Although Mr
Walker was identified by reference to his Defencex links, the substance of the
article covered several issues, namely network marketing, another project known

as Kipi, Defencex and “the future”.

Fin24 copied the first three paragraphs of Moneyweb 7, four extracts from the
discussion on Defencex and part of the sub-headline. In the first two paragraphs
of Moneyweb 7, Mr Rees highlighted two of the statements in the interview linked
to Defencex. In my view, these paragraphs did not summarise the interview as a
whole, nor the part on Defencex. They simply gave a taste of what was to come.
The third paragraph reported that Moneyweb had managed to conduct a wide-
ranging interview with Mr Walker, the details of which were set out below. The

sub-headline is not dealt with in the body of Moneyweb 7.

50




[99] The four extracts copied by Fin24 come from different parts of the discussion on
Defencex. They do not form a continuous block of text. They certainly cannot be
said to represent the heart of Moneyweb 7. More of the discussion on this issue
is left out than is taken. In my view, Fin24 has not reproduced a substantial part

of Moneyweb 7.

Section 12(1)(c){i) of the Copyright Act

[100] Having found that Fin24 has reproduced a substantial part of Moneyweb 5, it now
falls to the respondents to prove that their publication of Fin24 5 constitutes “fair

dealing” within the meaning of section 12(1)(c)(i) of the Act.
[101] Section 12(1) provides (underlining added):

“"Copyright shall not be infringed by any fair dealing with a literary or

musical work -

(a) for the purposes of research or private study by, or the personal or
private use of, the person using the work;

(b) for the purposes of criticism or review of that work or of another work;

or

(c) for the purpose of reporting current events -

(i) in a newspaper, magazine or similar periodical; or

(ii) by means of broadcasting or in a cinematograph film,

Provided that, in the case of paragraphs (b) and c(i), the source shall be

mentioned, as well as the name of the author if }t appears on the work.”

51




[102] The key provisions of section 12(1){(c)(i), for purposes of this case, are that the
dealing must be “fair”; the purpose must be to report “current events”; and the

source, including the name of the author, must be “mentioned’.

Fair dealing

[103] As before, there does not appear to be any South African decision on point. Both
sides referred me to decisions and writings from several foreign jurisdictions on
the meaning of the phrase “fair dealing”. | understand that foreign authorities are
referred to for guidance only. | also accept that | must be cautious in considering
foreign law because each jurisdiction has its own particular history and, in many
cases, is bound or influenced by domestic statutory precepts. | therefore intend,

for historical reasons, to focus on Engiish authority.*

[104] In Ashdown v Telegraph Group Ltd,*® the English Court of Appeal was concerned
with whether the Human Rights Act 1998 impacted on the protection afforded to
owners of copyright by the Copyright, Designs and Patents Act 1988.4" On the

defence of “fair dealing”, Lord Phillips MR held:

“Where part of a work is copied in the course of a report on current events,

the ‘fair dealing’ defence under s 30 will normally afford the court all the

9 Dean, Handbook of South Affican Copyright Law (2015) at 1-4D to 1-4E, par 1.4

“012001] 4 Al ER 666 (CA)

4 gection 30(2) of the Copyright, Designs and Patents Act 1988 provided: "Fair dealing with a work (other
than a photograph) for the purpose of reporting current events does not infringe any copyright in the work

52




scope that it needs properly to reflect the public interest in freedom of
expression and, in particular, the freedom of the press. There will then be
no need to give separate consideration to the availability of a public

interest defence under s 171."%

[105] Lord Phillips approved “the test of fair dealing in the general context of s 30" as

summarised in The Modern Law of Copyright and Designs:**

“It is impossible to lay down any hard-and-fast definition of what is fair
dealing, for it is a matter of fact, degree and impression. However, by far
the most important factor is whether the alleged fair dealing is in fact
commercially competing with the proprietor's exploitation of the copyright
work, a substitute for the probable purchase of authorised copies, and the
like. Ifitis, the fair dealing defence will almost certainly fail. If it is not and
there is a moderate taking and there are no special adverse factors, the
defence is likely to succeed, especially if the defendant's additional
purpose is to right a wrong, to ventilate an honest grievance, to engage in
political controversy, and so on. The second most important factor is
whether the work has already been published or otherwise exposed to the
public. If it has not, and especially if the material has been obtained by a
breach of confidence or other mean or underhand dealing, the courts will

be reluctant to say this is fair. However this is by no means conclusive, for

42 Ashdown v Telegraph Group (above) at 683b-c, par [66]
43 Ashdown v Telegraph Group (above) at 683g to 684c, par [70]; See also Laddie, Prescott and Vitoria,

The Modern Law of Copyright and Designs, vol. 1, p 754, par 20.16
53




[106]

[107]

[108]

sometimes it is necessary for the purposes of legitimate public controversy
to make use of ‘leaked” information. The third most important factor is the
amount and importance of the work that has been taken. For, although it
is permissible to take a substantial part of the work (if not, there could be
no question of infringement in the first place), in some circumstances the
taking of an excessive amount, or the taking of even a small amount if on

a regular basis, would negative fair dealing.”

In my view, the test approved by Lord Phillips cannot simply be imported into our
law. To start with, our Copyright Act must be interpreted through the prism of our
Constitution, the Constitution of the Republic of South Africa, 1996. In order to
survive constitutional scrutiny, the Act must be capable of being interpreted in a

manner that is consistent with the Constitution.

Section 6 of the Act declares that copyright in a literary or musical work vests the
exclusive right in the owner to (amongst others) reproduce or publish the work,
According to Dean: “The right to control the use of a work in all manners in which
it can be exploited for personal gain or profit is an essential right under the law of
copyright and that law does not achieve its objective unless such essential right

is granted to the full"**

Copyright is an intellectual property right. It is protected by section 25(1) of the
Constitution: “No one may be deprived of properly except in terms of law of

general application, and no law may permit arbitrary deprivation of property. "A

# Dean, Handbook of South African Copyright Law (2015} at 1-1, par 1.1

54




[109]

1110]

[111]

law of general application could therefore limit a right in terms of section 25(1),
provided that the law meets the requirements of section 36 of the Constitution. It

follows that the right to reproduce or publish a copyrighted work is not absolute.

On the other hand, section 16(1) of the Constitution provides that everyone has
the right to freedom of expression. This right includes “freedom of the press and
other media’ and “freedom to receive or impart information or ideas”. Similarly,

the right is not absolute.*

Does section 6 of the Act clash with section 16(1) of the Constitution? 1 think not.
Section 6 must be read with section 12(1) which in turn must be interpreted in a

manner consistent with the constitutional right to freedom of expression.*

Section 12(1) only becomes relevant after a finding of substantial reproduction.
The section contemplates a situation in which a newspaper publishes an article,
reporting on current events, that has substantially- been reproduced from another
article previously published in another newspaper. In such a situation, the party
who has published the later article will not be liable for copyright infringement,
despite substantial reproduction, if it can prove that it dealt fairly with the original
work. It is in this context that the test approved by Lord Phillips can be brought

into our law.,

% |t too may be limited by law of general application: section 36 of the Constitution.

% The Constitutional Court has recognised that intellectual property rights (attaching to registered
trademarks) may be limited by the right to freedom of expression: Laugh it Off Promotions CC v SAB
international (Finance) BY t/a SABMark International (Freedom of Expression Institute as Amicus Curiae)
2008 (1) SA 144 (CC).

55




[112]

[113]

[114]

[115]

What then are the facts relevant to the test? In my view, the relevant facts must

be limited to those existing at the time of dealing, i.e. at the time of publication of

“the later article. A journalist who is about to reproduce part of an article ought to

be able to assess whether or not she is about to deal fairly with the article. She
cannot anticipate the extent of the copyright owner’s loss. She can only assess
the fairess of her conduct on the facts existing at the time. Her obligation, in
exercising her right to freedom of expression, is to deal fairly with the original

work. The test is an objective one.

In my view, the factors relevant to a consideration of fairness within the meaning
of section 12(1)(c)(i) include: the nature of the medium in which the works have
been published; whether the original work has already been published; the time
lapse between the publication of the two works; the amount (quality and quantity)
of the work that has been taken; and the extént of the acknowledgement given to
the original work. One factor may be more or less important than another, given

the context in which publication occurs. The list of factors is not exhaustive.

Respectfully, | agree with the learned authors of The Modem Law of Copyright
and Designs that it is “impossible to lay down any hard-and-fast definition of what
is fair dealing, for it is a matter of fact, degree and impression.” Faimess is an
elastic concept. A determination of “fair dealing” involves a value judgment and

will depend on the particular facts or circumstances at the time of dealing.

In its founding affidavit, Moneyweb makes the extravagant claim that the conduct

of Fin24 “amounts to systematic plagiarism on an industrial scale and forms a

56




[116]

[117]

[118]

core part of its business model in an effort to gain a commercial advantage for
itself” The respondents point out that, during the period covered by Fin24 1 to
Fin24 7 (26 July 2012 to 4 July 2013), Fin24 published more than 10 000 articles.
During that period, only 11 articles sourced content from Moneyweb (including
the articles at issue in this application). In addition, during the same period, 194
articles published by Fin24 contained content sourced from non-syndicated third

parties.

Clearly, Moneyweb’s claim of “systematic plagiarism on an industrial scale” is not
supported by the facts and is simply designed to colour what should be a focused
inquiry. Each of the Fin24 articles that have caused offence has to be assessed
on its own and in relation to the relevant Moneyweb article. In addition, it might
be possible that a pattern of offending articles could for that reason negative a

defence of “fair dealing’, but that is not the position in this case.

Moneyweb also attempts to put Fin 24’s “aggregation guidelines” at the centre of

the inquiry into “fair dealing”. In my view, the attempt is misdirected.

The guidelines, attached as an annexure to the respondents’ answering affidavit,

state:

“It is part of 24.com’s editorial policy to publish content aggregated from
various sources. When aggregating content, take nofe of the following
guidelines:

1. Never use more than 30% of the original source.

57




[119]

[120]

2. Rewrite all content.
3. Where possible add in your own context and own information.
4. Always credit the original source.

5. Include a link to all original sources."

In its replying papers (which run from pages 410 to 826 of the record) Moneyweb
attaches affidavits deposed to by editors and executives of news publications in
South Africa, all expressing the view that the “aggregation guidelines” are not in
accordance with industry standards. The respondents seek the striking out of

these affidavits on the ground that they constitute new matter in reply.

Mr Ginsburg submitted that the evidence of the editors is critical to the inquiries
into “fair dealing” and unlawful competition. He denied that it constitutes new
matter in reply, pointing out that the respondents first attached the guidelines to
their answering affidavit (at par. 21). However, in paras. 24 to 26 of Moneyweb’s

3

founding affidavit much is made of the respondents’ “practice” of “aggregation”,
which it says “means nothing more than copying original content from other news
organisations and publishing it on the Fin24's website, and misrepresenting that
this content is its own.” Nothing prevented Moneyweb from attaching the editors’
affidavits (appropriately modified) to its founding affidavit, to support its attack on
the respondents’ “practice” of “aggregation”. It chose not to do so and ought,

therefore, not to be permitted to adduce the evidence in reply. For that reason

alone, the evidence ought to be struck out.

58




[121]

[122]

In any event, the editors’ affidavits are not helpful on the issues that matter in this
application. First, none of them, bar one, deals with any of the articles published
by Fin24. The editor of the Daily Maverick states that he wrote an opinion piece
“after carefully considering the. relevant facts”. 1t is not clear whether he read all,
or some, or none of the articles. Second, all of the affidavits contain paragraphs
that are almost identically worded. It seems to me that someone composed the
paragraphs and then copied them into all the affidavits. Third, the content of the
affidavits is unhelpful. They state that “these guidelines ... are not in accordance
with industry standards or practice” and “... appear to permit a form of illegitimate
and unlawful copying.” If this were a case about the legitimacy of the guidelines,
which it is not, this would be an issue for the court to decide. The editors go on
to decide an issue that is one for this court to decide: they “do not agree that a
hyperlink to an original article in the online article which has copied from or re-
used from the original’ is “sufficient, in and of its own, to constitute fair dealing or

sufficient attribution.” | deal with this issue below.

In the circumstances, | have decided to strike out the editors’ affidavits at pages
500 to 540 of the record, as well as paragraph 21.2 of the replying affidavit and

sub-paragraphs 21.2.1t021.2.7.

Reporting current events

[123]

| do not think that this phrase is controversial. In my view, it ought to be given its
ordinary, wide meaning. Any event that is relatively close in time to the report wil

qualify. It need not be an event that has occurred on the day of the report.

59




way of rnformmg the reader that he or she can access further rnformatlon at the :

L 'chck of a mouse or keypad A hyperllnk isa computer programme that tinks the

= -'f'article bemg read to another artlcte on the Internet |t appears as part of the text

- of the artlcle belng read and |s drfferentrated from the text usualty by the use of a

dlfferent ootour or by underllmng or both in my v:ew almost every reader of the _

i ':;_ : _'Internet wrll be famrllar wrth the use of hyperllnks

Once a hyperttnk has been provrded the reader wrtl slmply have to cilck the link

'to be taken to the underlylng artlcle where the name of the author appears. Mr

_:‘Ginsburg mformed me that Moneyweb does not contend, correctly in my view, -

'that the names of |ts contnbutmg authors ought to have been mentloned in the

! F-n2_4 a_r_t_ncles_.-

28]

I therefore tmd that a hypertlnk substantially complles with the requirement that

8 “the source shal.' be mentroned as well as the name of the author if it appears on

the work" |

o [1271

Fin24 5 - "Arﬁp!ats': CE O'cr'tes_ JSE rules”

Have the respondents proved that their publlcatron of Fin24 5 constitutes “fair
dealing” within the meaning of section 12(1 )(c)(l) of the Act? In their answering

affidavit, the respondents explain that they published the story as it “is of topical

60




[128]

[129]

1130]

[131]

interest to our readership because it concems the activities of two key actors in
the economy: the large corporation Amplats and the rules of our stock exchange.
This story was written [as] a follow-up to other related stories that Fin24 had run

previously.” They also say that Moneyweb 5 was “used by" other publications.

The fact that the story was of topical interest to its readers did not relieve Fin24
of its obligation to deal fairly with Moneyweb 5. It is also irrelevant if other news
publications copied Moneyweb 5. The issue here is whether the respondents

dealt fairly with Moneyweb 5.

Fin24 5 was published online within seven hours, and on the same news day as
Moneyweb 5. Almost all of Fin24 5is a word-for-word copy of Moneyweb 5. In
my view, Fin24 5 has taken more than a substantial part: it has taken the core of
Moneyweb 5. The respondents do not say why Fin24 took so much, or why it did
not contribute more of its own work to the article, as it had apparently done in its
earlier related stories. Nor do the respondents dispute that the author of Fin24 &
simply copied from Moneyweb & and had no regard for the radio interview or the

transcription of the interview.

Even though Fin24 5 referred twice to Moneyweb, it seems that the article was
likely to be a substitute for Moneyweb 5. The provision of a hyperlink does not

by itself discharge the burden of proving “fair dealing”.

In my judgment, the respondents have not proved that their publication of Fin24 &

constitutes “fair dealing” within the meaning of section 12(1)(c)ki).

61




Unlawful competition

[132] Moneyweb contends, in addition to its submissions on copyright, that Fin24's
publication of the seven articles constitutes unlawful competition at common law.
Its case is that Fin24 has unlawfully sought to derive an advantage over one of
its key competitors (Moneyweb), “by making impermissible use of the time, effort,

money and skill expended by Moneyweb o produce the articles concemed.”

[133] It seems to me that this argument seeks to blur the lines between copyright and
other forms of unlawful competition. What is permissible use will depend on what

copyright law permits.

[134] | am also aware of the warning issued by Schutz JA in Payen Components SA

Ltd v Bovic CC:¥

“In my opinion a Court should be wary of allowing the sharp outlines of
these two established branches of the law of unlawful competition
[copyright and passing off], evolved through long experience, to be fudged
by allowing a vague penumbra around the outline. Unlawful competition
should not be added as a ragbag and often forlorn final alternative to
every trade mark, copyright, design or passing off action. In most such

cases it is one of the established categories or nothing.”

47 payen Components SA Ltd v Bovic CC 1995 (4) SA 441 (A} at 453G-H
62




[135]

Order

[136]

[137]

[138]

[139]

Accordingly, Moneyweb’s claim of unlawful competition cannot succeed where its

claim of copyright infringement has failed.

It remains for me to consider an appropriate order. ' There are two issues that

require consideration: the interdict and costs.

As for the interdict, Mr Puckrin points out that section 6 of the Act distinguishes
between reproduction and publication. It is the reproduction of Moneyweb 5 that
constitutes an infringement of copyright.*® In publishing Fin24 5, Moneyweb 5
was reproduced. Reproduction is not an on-going act. In any event, whatever

harm Moneyweb has suffered, it is likely that the harm is no longer continuing.

' Accordingly, an interdict is not warranted.

Regarding costs, it seems to me that ihe respondents have been substantially.
successful in defending the claims against them. They have not been successful
in some of the significant defences raised. The applicant, on the other hand, has
succeeded in one claim and may yet be able to establish that it has suffered
damages as a result of the publication of Fin24 5. On balance, the respondents
have been substantially more successful than the applicant. | am of the view that

it would be fair to order that Moneyweb pay 70% of the respondents’ costs.

Accordingly, | make the following order:

8 gection 6(a) of the Act. In terms of section 6(b), publication constitutes an infringement of copyright if
the work “was hitherto unpublished’.

63




a.

C.

it is declared that the respondents’ publication of the article of 16 January
2013, entitled “Amplats: CEQ cites JSE rules”, constituted an infringement of

the applicant's copyright under the Copyright Act 98 of 1978;

It is declared that the respondents are liable to the appficant for the damages

suffered by it as a result of the unlawful publication of the said article;

i.  The quantum of the damagés to be paid, including the quantum of any
additional damages payable pursuant to section 24(3) of the Copyright

Act 98 of 1978, will stand over for determination in a damages enquiry;

ii. For purposes of the damages enquiry, the applicant is to file a
declaration particularising the damages claimed within 20 days of the
date of this order and the respondents are to file a plea within 20 days

thereafter;

iii. The Rules of Court applicable to the exchange of pleadings and the

process of discovery will apply in this regard;

The applicant is to pay 70% of the respondents’ costs of this application,

A=

~ - D.|.BERGER
ACTING JUDGE OF THE HIGH COURT

including the costs of two counsel.

5 May 2016

64




Dates of hearing:
Date of judgment:
Applicant’s counsel:

Applicant's attorneys:

Respondents’ counsel:
Respondents’ attorney:

7 and 8 May 2015

5 May 2016

Mr P Ginsburg SC, with Mr S Budlender and
Mr G Marriott

Fluxmans Inc.

(Mr J Antunes; tel: 011 328 1700)

Mr C E Puckrin SC, with Mr K Spottiswoode
Werksmans Attorneys

(Mr D van der Berg; tel: 011 535 8000)

65




