%PDF-1.3 1 0 obj << /Type /Catalog /Outlines 2 0 R /Pages 3 0 R >> endobj 2 0 obj << /Type /Outlines /Count 0 >> endobj 3 0 obj << /Type /Pages /Kids [6 0 R 15 0 R ] /Count 2 /Resources << /ProcSet 4 0 R /Font << /F1 8 0 R /F2 9 0 R /F3 10 0 R /F4 11 0 R >> /XObject << /I1 14 0 R >> >> /MediaBox [0.000 0.000 612.000 792.000] >> endobj 4 0 obj [/PDF /Text /ImageC ] endobj 5 0 obj << /Creator (DOMPDF) /CreationDate (D:20240517045457+00'00') /ModDate (D:20240517045457+00'00') /Title (IT-artikels) >> endobj 6 0 obj << /Type /Page /Parent 3 0 R /Annots [ 12 0 R ] /Contents 7 0 R >> endobj 7 0 obj << /Length 6637 >> stream 0.702 0.800 0.816 rg 34.016 34.016 543.969 723.969 re f 1.000 1.000 1.000 rg 45.266 72.253 521.469 674.481 re f 0.773 0.773 0.773 rg 0.773 0.773 0.773 RG 45.266 746.734 m 566.734 746.734 l 565.984 745.984 l 46.016 745.984 l f 566.734 746.734 m 566.734 72.253 l 565.984 72.253 l 565.984 745.984 l f 45.266 746.734 m 45.266 72.253 l 46.016 72.253 l 46.016 745.984 l f 61.016 617.359 m 550.984 617.359 l 550.984 618.109 l 61.016 618.109 l f 1.000 1.000 1.000 rg BT 278.868 698.693 Td /F1 10.5 Tf [(POST LIST)] TJ ET 0.200 0.200 0.200 rg BT 212.789 670.111 Td /F1 14.4 Tf [(INFORMASIETEGNOLOGIE)] TJ ET BT 221.824 643.466 Td /F1 11.7 Tf [(INFORMATION TECHNOLOGY)] TJ ET BT 61.016 583.841 Td /F1 14.4 Tf [(WAT IS KUBERAFKNOUERY?)] TJ ET 0.400 0.400 0.400 rg BT 61.016 564.033 Td /F3 9.0 Tf [(Kuberafknouery)] TJ ET BT 130.028 564.033 Td /F4 9.0 Tf [( \()] TJ ET BT 135.527 564.033 Td /F4 9.0 Tf [(cyberbullying)] TJ ET BT 188.042 564.033 Td /F4 9.0 Tf [(\) kan gedefinieer word as ? opsetlike en aanhoudende poging om iemand leed aan te )] TJ ET BT 61.016 553.044 Td /F4 9.0 Tf [(doen of te teister deur middel van elektroniese tegnologie. Dit sluit toestelle en toerusting soos selfone, rekenaars en )] TJ ET BT 61.016 542.055 Td /F4 9.0 Tf [(tablette in, sowel as kommunikasiemiddele soos sosiale media webwerwe, teksboodskappe, kletsprogramme en )] TJ ET BT 61.016 531.066 Td /F4 9.0 Tf [(webwerwe.)] TJ ET BT 61.016 511.077 Td /F4 9.0 Tf [(Kuberafknouery, veral onder tieners, het toegeneem met die )] TJ ET BT 61.016 500.088 Td /F4 9.0 Tf [(dienooreenkomstige toename in gebruik van tegnologie. Terwyl )] TJ ET BT 61.016 489.099 Td /F4 9.0 Tf [(kuberafknouery gebruik word vir kinders en tieners, is die term vir )] TJ ET BT 61.016 478.110 Td /F4 9.0 Tf [(dieselfde optrede by volwassenes kuberagtervolging \()] TJ ET BT 61.016 467.121 Td /F4 9.0 Tf [(cyberstalking)] TJ ET BT 113.531 467.121 Td /F4 9.0 Tf [(\) of kuberteistering \()] TJ ET BT 193.559 467.121 Td /F4 9.0 Tf [(cyberharassment)] TJ ET BT 262.580 467.121 Td /F4 9.0 Tf [(\))] TJ ET BT 61.016 447.132 Td /F3 9.0 Tf [(Wat is kuberafknouery of -teistering?)] TJ ET BT 61.016 427.143 Td /F4 9.0 Tf [(Teistering se hoofdoel is om iemand se reputasie, veiligheid, )] TJ ET BT 61.016 416.154 Td /F4 9.0 Tf [(werk of inkomste skade aan te doen of om ander mense teen )] TJ ET BT 61.016 405.165 Td /F4 9.0 Tf [(hom/haar te laat draai. Die kuberafknouer wil die slagoffer )] TJ ET BT 61.016 394.176 Td /F4 9.0 Tf [(intimideer, seermaak, beheer, manipuleer, verkleineer of valslik )] TJ ET BT 61.016 383.187 Td /F4 9.0 Tf [(diskrediteer. Hulle aksies is herhalend, opsetlik, vyandig en )] TJ ET BT 61.016 372.198 Td /F4 9.0 Tf [(bedoel om skade aan te doen.)] TJ ET BT 61.016 352.209 Td /F4 9.0 Tf [(Kuberboelies gebruik openbare forums, sosiale media of aanlyn inligtingswebwerwe. Aanlyn platforms gee aan boelies die )] TJ ET BT 61.016 341.220 Td /F4 9.0 Tf [(mantel van anonimiteit en sodoende kan hulle maklik die gevolge van hul aksies verontagsaam, vermy of ignoreer. )] TJ ET BT 61.016 330.231 Td /F4 9.0 Tf [(Volgens ? Amerikaanse opname deur die )] TJ ET BT 228.596 330.231 Td /F4 9.0 Tf [(National Council on Crime)] TJ ET BT 333.122 330.231 Td /F4 9.0 Tf [()] TJ ET BT 335.624 330.231 Td /F4 9.0 Tf [(Prevention )] TJ ET BT 381.146 330.231 Td /F4 9.0 Tf [(glo)] TJ ET BT 393.152 330.231 Td /F4 9.0 Tf [()] TJ ET BT 395.654 330.231 Td /F4 9.0 Tf [(81% van tieners dat kuberafknouery )] TJ ET BT 61.016 319.242 Td /F4 9.0 Tf [(plaasvind omdat dit grappig is. A.g.v. die anonimiteit sien of besef die afknouers nooit die skade wat hulle aanrig nie.)] TJ ET BT 61.016 299.253 Td /F4 9.0 Tf [(Kuberafknouery kom in verskeie vorme voor. Dit kan iemand wees wat aanhoudend ongevraagde e-posse of )] TJ ET BT 61.016 288.264 Td /F4 9.0 Tf [(teksboodskappe aan iemand stuur. Dit kan ook herhaalde dreigemente, seksuele opmerkings, haatspraak, valse )] TJ ET BT 61.016 277.275 Td /F4 9.0 Tf [(beskuldigings of spottery wees.)] TJ ET BT 61.016 257.286 Td /F4 9.0 Tf [(Sommige teisteraars sal selfs so ver gaan as om by ? webwerf in te breek en iemand se inligting te verander of vals )] TJ ET BT 61.016 246.297 Td /F4 9.0 Tf [(stellings te plaas. Hulle kan ook die persoon se persoonlike inligting plaas of ? vals rekening skep omdie persoon te )] TJ ET BT 61.016 235.308 Td /F4 9.0 Tf [(verneder of in die skande te bring.)] TJ ET BT 61.016 215.319 Td /F4 9.0 Tf [(Volgens )] TJ ET 0.373 0.169 0.255 rg BT 96.035 215.319 Td /F4 9.0 Tf [(www.wikipedia.org)] TJ ET 0.373 0.169 0.255 RG 0.18 w 0 J [ ] 0 d 96.035 214.168 m 170.546 214.168 l S 0.400 0.400 0.400 rg BT 170.546 215.319 Td /F4 9.0 Tf [( is die 8 algemeenste kuberafknou-taktieke wat tieners gebruik die volgende:)] TJ ET BT 78.360 195.346 Td /F4 9.0 Tf [(1.)] TJ ET BT 91.016 195.330 Td /F4 9.0 Tf [(Uitsluiting: Tieners sluitopsetlik ander tieners uit van ? aanlyngroep.)] TJ ET BT 78.360 184.357 Td /F4 9.0 Tf [(2.)] TJ ET BT 91.016 184.341 Td /F4 9.0 Tf [(Kuberafknouing: Tieners kan ander onophoudelik lastig val deur e-posse of boodskappe te stuur of ander in fotos )] TJ ET BT 91.016 173.352 Td /F4 9.0 Tf [(te merk waarin hulle nie gemerk wil wees nie.)] TJ ET BT 78.360 162.379 Td /F4 9.0 Tf [(3.)] TJ ET BT 91.016 162.363 Td /F4 9.0 Tf [(Skinderpraatjies: Plaas of stuur onnodige wrede boodskappe wat iemand se reputasie, verhoudings of selfvertroue )] TJ ET BT 91.016 151.374 Td /F4 9.0 Tf [(leed aan kan doen. )] TJ ET BT 78.360 140.401 Td /F4 9.0 Tf [(4.)] TJ ET BT 91.016 140.385 Td /F4 9.0 Tf [(Blootstelling/Bedriery: Oortuig ander tieners om geheime of inligting wat hulle in die verleentheid kan bring te )] TJ ET BT 91.016 129.396 Td /F4 9.0 Tf [(onthul en die inligting dan aanlyn met ander te deel.)] TJ ET BT 78.360 118.423 Td /F4 9.0 Tf [(5.)] TJ ET BT 91.016 118.407 Td /F4 9.0 Tf [(Teistering: Plaas of stuur aanhoudend beledigende, aanvallende en gemene boodskappe.)] TJ ET BT 78.360 107.434 Td /F4 9.0 Tf [(6.)] TJ ET BT 91.016 107.418 Td /F4 9.0 Tf [(Nabootsing: Skep vervalsde rekening om ? ander tiener se vertroue te wen. Hulle kan ook by rekeninge inbreek en )] TJ ET BT 91.016 96.429 Td /F4 9.0 Tf [(as die rekeningeienaar boodskappe plaas of stuur wat skade aan die persoon se reputasie en verhoudings kan )] TJ ET BT 91.016 85.440 Td /F4 9.0 Tf [(veroorsaak.)] TJ ET BT 78.360 74.467 Td /F4 9.0 Tf [(7.)] TJ ET BT 91.016 74.451 Td /F4 9.0 Tf [(Kuberdreigemente: Dreig of insinueer gewelddadige optrede teenoor ander om hulle ongemaklik te laat voel.)] TJ ET q 225.000 0 0 174.000 325.984 365.857 cm /I1 Do Q endstream endobj 8 0 obj << /Type /Font /Subtype /Type1 /Name /F1 /BaseFont /Helvetica-Bold /Encoding /WinAnsiEncoding >> endobj 9 0 obj << /Type /Font /Subtype /Type1 /Name /F2 /BaseFont /Helvetica /Encoding /WinAnsiEncoding >> endobj 10 0 obj << /Type /Font /Subtype /Type1 /Name /F3 /BaseFont /Helvetica-BoldOblique /Encoding /WinAnsiEncoding >> endobj 11 0 obj << /Type /Font /Subtype /Type1 /Name /F4 /BaseFont /Helvetica-Oblique /Encoding /WinAnsiEncoding >> endobj 12 0 obj << /Type /Annot /Subtype /Link /A 13 0 R /Border [0 0 0] /H /I /Rect [ 96.0347 214.4866 170.5457 223.6441 ] >> endobj 13 0 obj << /Type /Action /S /URI /URI (https://en.wikipedia.org/wiki/Cyberbullying) >> endobj 14 0 obj << /Type /XObject /Subtype /Image /Width 300 /Height 232 /ColorSpace /DeviceRGB /Filter /DCTDecode /BitsPerComponent 8 /Length 15126>> stream JFIF;CREATOR: gd-jpeg v1.0 (using IJG JPEG v62), quality = 82 C    !'"#%%%),($+!$%$C   $$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$," }!1AQa"q2#BR$3br %&'()*456789:CDEFGHIJSTUVWXYZcdefghijstuvwxyz w!1AQaq"2B #3Rbr $4%&'()*56789:CDEFGHIJSTUVWXYZcdefghijstuvwxyz ?(((((((((((((((((((((QEQEQEQF((((((((((((((((((((((((((((((((? 3EP3Ef(E4Q@Q@Q@Q@h3EPEPEP3EQEQEQEQ((4f(3햇m۫o`y }9`O5m5>Ѝ>2.؟x@Ji;cJTVjݝe3;VREXnTM<=&_TW>i$1;M5~s =kMeë[~HW) >np)%FG}Bt s֞ufbɧ_Mv>.a8CTgf#i:HiMFjZ>A?R?'ռRnLI\`plTjzݵXi?{qBpMsF3ڿᲮ[:񝚙}?:m~.VMrNN m` Cý|7:؉Ñ"x G왨>,}vT 0[ pƗy#o>&xö>U{ {/w2+c0Þ95lX9OW.?;]˿hyO-v* 'gӉ^U!Ls^+)_Dz8l6tԪOigZ6øpׄlצV/[VGxz/ C5խ6@j8iaºD@*ۜa 'oJh}jym :w|K.Y ʌ)T)AnD0ҚM=ϠojZKhǂo$W#]C8^<05:|a/ p):Ox)aOX65v w=yz潯Bu7k孻^¨t&lztB="1TȵzHZޅWk i.e]WغT7mfUbT9Ǘ5蟵kcW1pV2:_+x@qҒ:3nI1n<cuݜ2KKl)9I3a$l|}AgdÚs*P)7Qs$u_9=iI쮮ث9dXd`Gp]7Omo#g4q>F Y@Qɪb֒t}\RQEHG.#ᩦ'bi}ԧom&4aF7_bOGZʴ`W p-ӿ|eHEu.6' 5z vI*o(*yںo5k;^BɅ ]BݙSnˆ'$QK>0†81 +p3NzW &_=9ziE=zY_rI<1s"C:6O>H#\4G _A6,Aw<d%m`0+ۥ`xo4Zb=Ai\,*|CI&^AiqQzׯU$څ:70Wv=+g[Coqf:}h`wlɂ9H Ӛ\k~'/"xu8Y H#:_ksw3w%ҬI a\q]3Bwwk]Oml?]J$Zջly- Hܟ*Y])7c;''ԡj7;OY&C_1MFm;LqŤ1BZ2e$Ԑs`SE]|vt3-ɹ@O(W}Sҭ>+H_k'm*AN+y+r; մj!+#$Hi 3pk˖e:WGT0I>b$iKG$%Oɑd }'is[[T_/ȋ@JpNz>|"YٱVB $>Z?:S6gTW i}68T $MZ *]G}JLE\hpHc9<[\xױqqvCk >r7#yZ|jODr0CO^sm͉qFH;'ֺ.W*e,qRd;/xKLJܕ+;dY.%)9Yӯ*wHe˨-.-[x|TciA)é*;q/Ñ>)?);BƹnNkƯ$š>ސ zlr/ChvG? -/3`+8`!4S*(0 Դi:i\/RHRt|O[x:BubiI0lB8l>*Z{п:xEmܾKUp%]J>n/?lٵͨAy}ȿ_坥nK67зħKX? WPl/a`_V:t3Mݮ$ yY-@ y\w.,RK2yFL0j#X#8^a{ka8vmEӴEyo/98cxnfWAv#Iz-a3<4>8M9BqdBAV,Gvb.RvjTil4{KUF $5)ɷr7ː2:zVR־-96cE8$S_.[ۥAs-$N zm$~-J/H9l*~cvw!P7K&qyY,s+k[x ;BHUI﹟]όPůfݽQ;6Tsk7k 1JԛK^X['V9iuşs*E ElcUqpzaa}^R~܌iqr GBMuӮVMO֎"@``mvGxEۑhUq34li;EPf%)2E+.:,ɞ~W<1k{]n[Y/.8Dt.p ?hnzD׍WZO9\^Gx ˙ 8'=)#gD oݸ*@a2O\zץӵg6A_|S"['Dd7b\}-WYԺvv|eMмY r>;Op$x~dףD!k4mGZܼw11˴e\/ڭj~ W[x`iRɯ.;I'SǛ;20A"lonB]ϥi?on#mho njoh7g dq+ӍjM;_O+;o櫫h[Nu7!+f>/C[H=ͺEclyH@xKƛ -Djki'4N aASXݿ!{MO{5b[wD>lp@\]5+rj-N{>ƞ,ҴhF!/̂.F@TS޿D"!cB"`:_%ʾu4y4 |Z P$U\d޾'Š(A_(~$"lh>!j;嶰gbGTWF4xr>0 2\4APH'Ծ"]oźݷm1[$fG_Tlkzם%h'x|QsJ,+S#c%'ֺMg[ӭ-/|GKiY3]b2̣Z9;rK孻6uKSVXabKrN6y9H?iZ-NJ=zl3v$| 8 H\Ïj^ a\h̶MܦFb) uEm .$ '"0UU6B`=JyeI$_MrhݨſMmxgᏍ$+غ~FOӵ=Z m.PI6U5K]t CeI?7|zW *ݦx},ܩ9Igx ״ʵ~:nQ4z_ R;D6ږd'bx|DԮd/ vЇ`#11\f緵܉Z͓B >l_ V1mη0̪ k6_0mh'ss|e?6/ޱLDKKszE=EAvY< i< c\Gt$-Fqolқĺ,`YVO)@03 ,q8ǃ5Ǿ E!Z<83_.p6 W-R>ZUoc]ⷋཊMBKK_1O3~t\7siSMqZ@gHBEba:qR,x-B&7g-!hD|c>:]SΗ0,A >W u$^QK_NI.KKwrmfх%&TVvbA#W KmMIXF4;[<9RT^Lb/g~[l'$6N9?_e,𧈥ӢmZ*?+ؾL\b,V6<kR פI2(ŇP@Ƕ{Wi$"[U7Nn`w0Fq[w7Xx~"}]=PFFPw vH;đIt!szXd,A;W x܃I+~'1g^m''d>Xlorhs'9⅖室]ihV"!'j?ZoFyھI38*ĸg2nQWԿKma2OmfF,$?f9UIh=ʊ(F7ͬjr$`Ɍ}*hlűTInVx\`a5o E}[R$i&*mrTc {dEj2yֶMŻFh [Y-<'`Op]h%] BɻxʜqN,Ϥ=ٳGmK8 9*!#wl uU9$f3\h]?e 9TqLϑϸ dZ.oh:U!訡G*w.b(jMOH|u6֑ m,tQߥ}9_)~<_':ywugn,^&$,рqF}}k$F{k\Ib(~k־voWy[([Ī2s5Ol4mUТ{wc]0Ӓ+uuc3iRZF$VnctVF;rX1pw dVuož%X`)p0@ 99N'4LIDbAXԕYu=;g1 # S_:_ZZï.鎜' 3AA஦Ȭ;fl?||=޻$QI@%!&U\r++[l4gw^<,~m[^r9D>9FA%_#>Ö{޳KjW:3xWOU5k>VY ?ylV>xfG.Q#;PHᤒiY-a#ct]5*Xhu;[o~2l&m'bs0Q\\-*Ib{WeiCGkduigrE}M/Þ 䰷ԯ,52'Y Lf^_'\hUiQZ?~7i7 Kn~OF>}]#}NDpa9^xZ|Jp>YnN$!prp9sm$? /e=>;nb8nTs{'{x(Il׮_ozg2hZƧ6mwcӷPySBYl[#NV)npǝжFk _Ű$dX'?e3|g+ҬsF捱csJQקo`爃qVn  4]k|n:@r~~8k)t𯈓IW[Eնc<9y|E8" o8ba.=AU?V4l4V4g4C pң35PIkz٣";.[xg54hF|cV?MJ,ޫ%m|,*LZ0f푚U㭖T%K__,|A:vK*1c[mnmn1 / ;R[\Ԝ+\85Bs}qY˲=w?e hhJr2#|ٯq[_Fq*˦8Q$9tRO՞8b=6Vr,KcـǞkVljׂڥt ( g~i>iӦys1ξk#>.'3(x#.铏NG?Q5x-&߇>~_O6xX9 H@'#W͗K/5Ⱦ[@uh[j1gImd}3q`4au0H `qe~gOQ~r֍;鯽tz.oe~D; ́v8&J̥Pʭ8+fPYl00B8}gv,t(oΒIG% IVV:ibp|i|N^/} m_/(XΟ'iϯ4Ii;v3S^og.a4 .ˉ7!lW?AeQu-IFr@$3*G2՜]ӓx0xZH3[l¿?UbڼV@T4*cA ~ׅw!q NxF :q^CJӌe~$u$' I+pеA{GvrMru ķV}ۉ$B/\ZUφuke+P-1;z^HiOx[H—,a'$\z_x6;w;.m̒(wڼv*ez8HI=[֛t0|k7&(> ,C4?0wN| .c' gvQʰF9ZB.UaϾ]*@ZՇ J݌12~L8ð+'sc^NNRoiUsjRvZ%׽n=*P:i/"E$m'~9q{d՘~Zk"?& ow|ۧLʶu JUEiťkB-O EZOo)lS{ VApqVu1mVZGMZn6ޝ/Wy1lOx\XϽ|hno$MId1$;R@^//K~_^&ɡ'V,{95+jQmV).y@۲9M&;3>"uIأN~gu5H-#*ƠV&1#+ɧk#Z9Kh.e{K=]>)cO+19 k8ŔG5xNa]Miyk2)8ݱ$Wˎ| {øI_SEo^%[I*۳gwn=OF[MNɪ; +"D} H]o=Hgl?Y%:/*NZ}Z]k+ O1o lcAX渉I1~T˗yn|4]AHVp`X1c;?7+ QdG ,*(S@cyW~ ^2mkɒ@ E0<7͞;((+>,Ņ֤%k~-"HPFף@>kUǰ_:2tlnz~zl@-Woqfu;Hb?3pp8_?Ś_/> endobj 16 0 obj << /Length 3981 >> stream 0.400 0.400 0.400 rg 0.373 0.169 0.255 RG 0.18 w 0 J [ ] 0 d 0.702 0.800 0.816 rg 34.016 34.016 543.969 723.969 re f 1.000 1.000 1.000 rg 45.266 400.987 521.469 356.997 re f 0.773 0.773 0.773 rg 0.773 0.773 0.773 RG 45.266 400.987 m 566.734 400.987 l 565.984 401.737 l 46.016 401.737 l f 566.734 757.984 m 566.734 400.987 l 565.984 401.737 l 565.984 757.984 l f 45.266 757.984 m 45.266 400.987 l 46.016 401.737 l 46.016 757.984 l f 0.400 0.400 0.400 rg BT 78.360 749.209 Td /F4 9.0 Tf [(8.)] TJ ET BT 91.016 749.193 Td /F4 9.0 Tf [(Vlampos: Aanlyn argumente wat uit hatige en aanvallende boodskappe bestaan en op verskeie webwerwe, forums )] TJ ET BT 91.016 738.204 Td /F4 9.0 Tf [(en blogs geplaas word.)] TJ ET BT 61.016 718.215 Td /F4 9.0 Tf [(Verdere definisies van kuberafknouery kan gekry word op die plaaslike)] TJ ET 0.373 0.169 0.255 rg BT 345.137 718.215 Td /F4 9.0 Tf [(Centre for Justice and Crime Prevention se )] TJ ET 0.373 0.169 0.255 RG 0.18 w 0 J [ ] 0 d 345.137 717.064 m 519.701 717.064 l S BT 61.016 707.226 Td /F4 9.0 Tf [(webwerf.)] TJ ET 0.18 w 0 J [ ] 0 d 61.016 706.075 m 97.025 706.075 l S 0.400 0.400 0.400 rg BT 61.016 687.237 Td /F3 9.0 Tf [(Wie is die afknouers?)] TJ ET BT 61.016 667.248 Td /F4 9.0 Tf [(Die rede vir kuberafknouery is dieselfde as fisiese afknouery. Die enigste verskil is dat die anonimiteit en gerief van )] TJ ET BT 61.016 656.259 Td /F4 9.0 Tf [(tegnologie dit selfs nog makliker maak.)] TJ ET BT 61.016 636.270 Td /F4 9.0 Tf [(Iemand wat afknou ken gewoonlik sy teiken en val hulle aan as gevolg van sy eie vooroordele - of dit ras, geloof of )] TJ ET BT 61.016 625.281 Td /F4 9.0 Tf [(seksuele orintasie is. Dit kan ook net wees omdat hy dink iemand is nie "cool" genoeg nie of het iets op sosiale media )] TJ ET BT 61.016 614.292 Td /F4 9.0 Tf [(ges waarmee hy nie saamstem nie.)] TJ ET BT 61.016 594.303 Td /F4 9.0 Tf [(Dis belangrik om in ag te neem dat ? afknouer se optrede gewoonlik voortspruit uit sy eie probleme of kwessies. Volgens)] TJ ET BT 61.016 583.314 Td /F4 9.0 Tf [(Stopbullying.gov is daar hoofsaaklik twee hoofgroepe wat geneig is om ander te teister. Populre kinders of tieners wat )] TJ ET BT 61.016 572.325 Td /F4 9.0 Tf [(glo deur ander seer te maak sal hulle selfs meer populr en invloedryk word en aan die ander spektrum diegene wat )] TJ ET BT 61.016 561.336 Td /F4 9.0 Tf [(afknou omdat hulle self afgeknou word en ? uitlaatklep vir hulle frustrasie soek.)] TJ ET BT 61.016 541.347 Td /F3 9.0 Tf [(Hoe om kuberafknouery of -teistering te hanteer)] TJ ET BT 61.016 521.358 Td /F4 9.0 Tf [(In die meeste lande het kuberteistering dieselfde nagevolge as fisiese teistering. Suid-Afrika het nie spesifieke wette wat )] TJ ET BT 61.016 510.369 Td /F4 9.0 Tf [(fokus op kuberteistering nie. Slagoffers moet hulle dus wend tot kriminele en/of siviele reg. Meer inligting oor die )] TJ ET BT 61.016 499.380 Td /F4 9.0 Tf [(bestaande wette kan gevind word op die)] TJ ET 0.373 0.169 0.255 rg BT 224.609 499.380 Td /F4 9.0 Tf [(Centre for Justice and Crime Prevention se webwerf.)] TJ ET 0.18 w 0 J [ ] 0 d 224.609 498.229 m 435.182 498.229 l S 0.400 0.400 0.400 rg BT 61.016 479.391 Td /F4 9.0 Tf [(Gevolglik is dit belangrik om kuberafknouery te hanteer sodra dit kopuitsteek. Die )] TJ ET 0.373 0.169 0.255 rg BT 386.654 479.391 Td /F4 9.0 Tf [(video )] TJ ET 0.18 w 0 J [ ] 0 d 386.654 478.240 m 410.666 478.240 l S 0.400 0.400 0.400 rg BT 410.666 479.391 Td /F4 9.0 Tf [(onder gee waardevolle inligting in )] TJ ET BT 61.016 468.402 Td /F4 9.0 Tf [(di verband.)] TJ ET BT 93.829 448.413 Td /F4 9.0 Tf [([BRONNE: http://www.bullying.co.uk/cyberbullying/,http://www.deletecyberbullying.org/why-do-people-cyberbully/, )] TJ ET BT 333.418 437.424 Td /F4 9.0 Tf [(http://www.cyberbullying.org.za/south-african-law.html])] TJ ET BT 61.016 418.935 Td /F4 9.0 Tf [(Posted in:Kommunikasie,E-pos,Algemeen,Sekuriteit | Tagged:Cyberbullying | With 0 comments)] TJ ET endstream endobj 17 0 obj << /Type /Annot /Subtype /Link /A 18 0 R /Border [0 0 0] /H /I /Rect [ 345.1367 717.3826 519.7007 726.5401 ] >> endobj 18 0 obj << /Type /Action /S /URI /URI (http://www.cyberbullying.org.za/what-is-cyberbullying.html) >> endobj 19 0 obj << /Type /Annot /Subtype /Link /A 20 0 R /Border [0 0 0] /H /I /Rect [ 61.0157 706.3936 97.0247 715.5511 ] >> endobj 20 0 obj << /Type /Action /S /URI /URI (http://www.cyberbullying.org.za/what-is-cyberbullying.html) >> endobj 21 0 obj << /Type /Annot /Subtype /Link /A 22 0 R /Border [0 0 0] /H /I /Rect [ 224.6087 498.5476 435.1817 507.7051 ] >> endobj 22 0 obj << /Type /Action /S /URI /URI (http://www.cyberbullying.org.za/south-african-law.html) >> endobj 23 0 obj << /Type /Annot /Subtype /Link /A 24 0 R /Border [0 0 0] /H /I /Rect [ 386.6537 478.5586 410.6657 487.7161 ] >> endobj 24 0 obj << /Type /Action /S /URI /URI (https://www.youtube.com/watch?v=Jwu_7IqWh8Y) >> endobj xref 0 25 0000000000 65535 f 0000000008 00000 n 0000000073 00000 n 0000000119 00000 n 0000000339 00000 n 0000000376 00000 n 0000000511 00000 n 0000000593 00000 n 0000007282 00000 n 0000007394 00000 n 0000007501 00000 n 0000007621 00000 n 0000007737 00000 n 0000007864 00000 n 0000007959 00000 n 0000023254 00000 n 0000023359 00000 n 0000027393 00000 n 0000027521 00000 n 0000027631 00000 n 0000027757 00000 n 0000027867 00000 n 0000027995 00000 n 0000028101 00000 n 0000028229 00000 n trailer << /Size 25 /Root 1 0 R /Info 5 0 R >> startxref 28324 %%EOF Wat is kuberafknouery? « Informasietegnologie
  • Onlangse bydraes

  • Kategorieë

  • Argiewe

Wat is kuberafknouery?

Kuberafknouery (cyberbullying) kan gedefinieer word as ʼn opsetlike en aanhoudende poging om iemand leed aan te doen of te teister deur middel van elektroniese tegnologie. Dit sluit toestelle en toerusting soos selfone, rekenaars en tablette in, sowel as kommunikasiemiddele soos sosiale media webwerwe, teksboodskappe, kletsprogramme en webwerwe.bully-655659_960_720

Kuberafknouery, veral onder tieners, het toegeneem met die dienooreenkomstige toename in gebruik van tegnologie. Terwyl kuberafknouery gebruik word vir kinders en tieners, is die term vir dieselfde optrede by volwassenes kuberagtervolging (cyberstalking) of kuberteistering (cyberharassment)

Wat is kuberafknouery of -teistering?

Teistering se hoofdoel is om iemand se reputasie, veiligheid, werk of inkomste skade aan te doen of om ander mense teen hom/haar te laat draai. Die kuberafknouer wil die slagoffer intimideer, seermaak, beheer, manipuleer, verkleineer of valslik diskrediteer. Hulle aksies is herhalend, opsetlik, vyandig en bedoel om skade aan te doen.

Kuberboelies gebruik openbare forums, sosiale media of aanlyn inligtingswebwerwe. Aanlyn platforms gee aan boelies die mantel van anonimiteit en sodoende kan hulle maklik die gevolge van hul aksies verontagsaam, vermy of ignoreer.  Volgens ʼn Amerikaanse opname deur die National Council on Crime Prevention glo 81% van tieners dat kuberafknouery plaasvind omdat dit grappig is. A.g.v. die anonimiteit sien of besef die afknouers nooit die skade wat hulle aanrig nie. 

Kuberafknouery kom in verskeie vorme voor. Dit kan iemand wees wat aanhoudend ongevraagde e-posse of teksboodskappe aan iemand stuur. Dit kan ook herhaalde dreigemente, seksuele opmerkings, haatspraak, valse beskuldigings of spottery wees. 

Sommige teisteraars sal selfs so ver gaan as om by ʼn webwerf in te breek en iemand se inligting te verander of vals stellings te plaas. Hulle kan ook die persoon se persoonlike inligting plaas of ʼn vals rekening skep om die persoon te verneder of in die skande te bring.

Volgens www.wikipedia.org  is die 8 algemeenste kuberafknou-taktieke wat tieners gebruik die volgende:

  1. Uitsluiting: Tieners sluit opsetlik ander tieners uit van ʼn aanlyngroep.
  2. Kuberafknouing: Tieners kan ander onophoudelik lastig val deur e-posse of boodskappe te stuur of ander in fotos te merk waarin hulle nie gemerk wil wees nie.
  3. Skinderpraatjies: Plaas of stuur onnodige wrede boodskappe wat iemand se reputasie, verhoudings of selfvertroue leed aan kan doen.  
  4. Blootstelling/Bedrieëry: Oortuig ander tieners om geheime of inligting wat hulle in die verleentheid kan bring te onthul en die inligting dan aanlyn met ander te deel. 
  5. Teistering: Plaas of stuur aanhoudend beledigende, aanvallende en gemene boodskappe.
  6. Nabootsing: Skep vervalsde rekening om ʼn ander tiener se vertroue te wen. Hulle kan ook by rekeninge inbreek en as die rekeningeienaar boodskappe plaas of stuur wat skade aan die persoon se reputasie en verhoudings kan veroorsaak.
  7. Kuberdreigemente: Dreig of insinueer gewelddadige optrede teenoor ander om hulle ongemaklik te laat voel.
  8. Vlampos: Aanlyn argumente wat uit hatige en aanvallende boodskappe bestaan en op verskeie webwerwe, forums en blogs geplaas word.

Verdere definisies van kuberafknouery kan gekry word op die plaaslike Centre for Justice and Crime Prevention se webwerf.

Wie is die afknouers?

Die rede vir kuberafknouery is dieselfde as fisiese afknouery. Die enigste verskil is dat die anonimiteit en gerief van tegnologie dit selfs nog makliker maak. 

Iemand wat afknou ken gewoonlik sy teiken en val hulle aan as gevolg van sy eie vooroordele – of dit ras, geloof of seksuele oriëntasie is. Dit kan ook net wees omdat hy dink iemand is nie “cool” genoeg nie of het iets op sosiale media gesê waarmee hy nie saamstem nie. 

Dis belangrik om in ag te neem dat ʼn afknouer se optrede gewoonlik voortspruit uit sy eie probleme of kwessies. Volgens Stopbullying.gov is daar hoofsaaklik twee hoofgroepe wat geneig is om ander te teister. Populêre kinders of tieners wat glo deur ander seer te maak sal hulle selfs meer populêr en invloedryk word en aan die ander spektrum diegene wat afknou omdat hulle self afgeknou word en ʼn uitlaatklep vir hulle frustrasie soek.

Hoe om kuberafknouery of -teistering te hanteer

In die meeste lande het kuberteistering dieselfde nagevolge as fisiese teistering. Suid-Afrika het nie spesifieke wette wat fokus op kuberteistering nie. Slagoffers moet hulle dus wend tot kriminele en/of siviele reg. Meer inligting oor die bestaande wette kan gevind word op die Centre for Justice and Crime Prevention se webwerf.

Gevolglik is dit belangrik om kuberafknouery te hanteer sodra dit kopuitsteek. Die video onder gee waardevolle inligting in dié verband. 

[BRONNE: http://www.bullying.co.uk/cyberbullying/, http://www.deletecyberbullying.org/why-do-people-cyberbully/, http://www.cyberbullying.org.za/south-african-law.html]

Tags:

Comments are closed.

 

© 2013-2024 Disclaimer: The views and opinions expressed in this page are strictly those of the page author(s) and content contributor(s). The contents of this page have not been reviewed or approved by Stellenbosch University.